Spotify Ryssland

Musikerförbundet uppmanar Spotify att ansluta till västvärldens sanktioner

2 mars 2022

Musikerförbundet vill att Spotify tar sitt ansvar och ansluter sig till västvärldens sanktioner mot Ryssland för att stötta Ukraina.

Samtidigt som EU och allt fler länder sluter upp i stöd till Ukraina och skärper sina sanktioner, tar flera stora företag nu aktivt avstånd från Ryssland.

Häromdagen gick bland annat Volvo ut med att företaget har stoppar sin produktion i landet och i fredags blev det klart att Ryssland inte längre får tävla i Eurovision.

Ett företag som däremot inte verkar vilja ta ställning är svenska Spotify som så sent som i februari öppnade upp ett nytt kontor i Moskva. Nu har företaget råkat i blåsväder för att man under den ryska invasionen av Ukraina försöker att rekrytera en ny chef för ryskspråkiga podcasts. Flera medier har försökt komma i kontakt med Spotify, men företaget ska inte velat kommentera händelsen.

Ukrainas befolkning och våra musikkollegor på plats behöver allt stöd som de kan få och därför vill Musikförbundet  nu att Spotify tar sitt ansvar.

– Att ett så pass stort företag som Spotify inte ansluter sig till västvärldens sanktioner är obegripligt. Musikerförbundet uppmanar Spotify att ta sitt ansvar och ansluta sig till västvärldens sanktioner mot Ryssland, säger Musikerförbundets förbundsordförande Jan Granvik.