Musikerförbundets stipendiater 2019 är utsedda

19 juni 2019

Varje år delar Musikerförbundet ut stipendier för musikalisk vidareutveckling. I år föll juryns val på Hans Backenroth, Gustav Davidsson och Linda Spjut.

Juryns motivering
Årets stipendiater visar sammantaget på den stora genrebredd som finns inom förbundet. Individuellt visar stipendiaterna stor kompetens, djup kvalitet och stark drivkraft att utvecklas inom yrket.
Ansökningarna till 2019 års stipendium var ett 60-tal totalt, och liksom tidigare år är medlemmarna oerhört välmeriterade och konstnärligt inspirerande i sitt arbete.
Stipendiaterna får en summa av 10 000 kr per person

Hans Backenroth

Hans Backenroth är verksam basist inom jazz och närliggande genrer och har spelat med många svenska och internationella jazzlegender så som Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Toots Thielemans, Roger Kellaway och Kenny Barron. Han har turnerat i hela världen och återfinns på drygt 150 CD-skivor.
Backenroth studerade Jazz/improvisation/pedagogik i 3 år på Musikhögskolan i Stockholm där han tog sin examen 1990.

Stipendiet skall Backenroth använda till studier/vidareutveckling i klassiskt basspel och inspelningen av hans andra soloskiva.

Foto Hasse Lindén

Gustav Davidsson

Gustav Davidsson är en musiker, inspelningstekniker och kompositör baserad i Trollhättan och Göteborg. Davidsson spelar trombon och piano och har jobbat som musiker de senaste tio åren.
Just nu jobbar han med inspelning, mixning och mastring på Studio Glasfågeln, medverkar i banden Myrans Orkester och Trio Ramberget samt jobbar med ett eget soloprojekt.

Davidsson vill använda stipendiet till att utveckla sina kunskaper som inspelningstekniker.

Foto Henrik Büller

Linda Spjut

Linda Spjut är en musiker och kompositör  baserad i norra Jämtland. Hon har jobbat som kompositör för bland annat Riksteatern, Stockholm- och Göteborg stadsteater och Sveriges radio samt haft utställningar/framföranden runt om i Europa. 2015 grundade hon FISHSOUP, en audio-variété som sändes en gång i månaden via Berlin Community Radio fram till 2019.
Spjut har under årens lopp utforskat en rad olika genren och kontexter och genom ord och musik samarbetat med ett flertal musiker, dramatiker och konstnärer.

Spjut kommer använda stipendiet till att utveckla sitt musikaliska arbete genom en kurs i den öst-finska traditionen gråtkväde i bland annat Karelen.

Foto Martin Kohout

Musikerförbundet gratulerar och önskar alla stipendiater lycka till!