Nytt avtal ger Sveriges musiker den bästa omställningsmöjligheten

23 september 2022

Nu blir det lättare för Sveriges musiker att ställa om och studera vidare under sitt arbetsliv. Musikerförbundet och SYMF har nämligen tillsammans men Svensk Scenkonst tecknat ett nytt huvudavtal beträffande omställningsvillkor för musikbranschen.

Den 21 september tecknade Musikerförbundet tillsammans med SYMF och arbetarorganisationen Svensk Scenkonst ett nytt huvudavtal. Avtalet avser omställningsvillkor för musikbranschen, vilket betyder att alla som arbetar för någon av Svensk Scenkonsts medlemsorganisationer (typiskt sett musiker på teater, musikal, produktionsbolag, symfoniorkester, operahus mm) kan förvänta sig ett bra stöd den dag man känner att det är dags att utbilda sig vidare.

– Det är glädjande att vi kan säkerställa att de musiker som så önskar får goda möjligheter att studera på betald arbetstid, säger Mattias Qvarsell, Musikerförbundets avtalssekreterare.

Lång resa hit

Liknande lösningar finns i andra branscher men villkoren är något mer generösa inom kulturområdet. Det är bland annat med anledning av branschens specifika förutsättningar.

– Det har varit en lång resa hit från att LO redan 2017 tog upp förhandlingar med Svenskt Näringsliv för att säkerställa bättre omställningsmöjligheter, till idag när vi tillsammans med vårt systerförbund SYMF tecknar på för det nya huvudavtalet, säger Mattias

Det nya avtalet börjar gälla  från och med den 1 oktober och kvalifikationskrav finns.

– Riksdagen har gjort förändringar i den arbetsrättsliga lagstiftningen, vilket i viss mån påverkar hela arbetsmarknaden. Därför är det viktigt att vi också får ta del av det fördelar som det nya huvudavtalet ger oss.