Spotifypengarna hamnar i fel fickor

2 mars 2018

Spotify vill in på New Yorkbörsen. Streamingjättens noteringsansökan har aktualiserat frågan om hur mycket personerna bakom musiken som de 159 miljoner aktiva Spotifyanvändarna lyssnar på får betalt.

I en artikel i Expressen i samband med börsnoteringen kritiserade flera svenska artister royaltynivåerna och hoppades att börsinträdet kommer att leda till mer pengar i plånboken för dem och deras kollegor.

Musikerförbundet har länge drivit på för högre ersättningar till kreatörerna. I nuläget genererar en stream mellan 0,2 och 0,8 öre till artisterna bakom låten. När man bara ser till royaltyutbetalningarnas storlek skulle man kunna tro att hela musikindustrin lever på marginalen. Men tiderna är goda. Sedan 2009 har den totala omsättningen i branschen ökat med hela 50 procent och varje år pekar siffrorna uppåt, till stor del tack vare digitaliseringen.

Problemet är att pengarna ofta inte når hela vägen fram till musikskaparna. Idag kommer skivbolagen emellan och kapar åt sig en orimligt stor del av streamingintäkterna. Det är svårt för musiker och artister att hävda sin rätt i förhandlingar med mäktiga branschspelare.

Den enda realistiska lösningen på situationen är en lagstadgad rätt till ersättning från streamingtjänsterna direkt till innehållsskaparna som inte kan rundas i skivbolagskontrakten. Därför måste lagstiftningen moderniseras och skrivas om. Det var länge sedan fysiska skivor var musikkonsumtionens nav. Föråldrade lagar kan inte diktera dagens inkomstfördelning.

Musikerförbundet arbetar för att uppmärksamma politikerna på behovet av en uppdaterad lagstiftning, både nationellt och mot svenska EU-parlamentariker. Läs mer om vad vi gör och hur du kan bidra här.