Uppmaning till alla musiker: Gå med i a-kassan senast 31 mars!

30 mars 2020

Viktig information till alla som jobbar med musik och nu står utan inkomst med anledning av covid-19. Gå med i a-kassan senast 31 mars. Går man med i mars så räknas medlemskapet för hela mars och med de nya reglerna kommer varje månad att motsvara 4 månaders kvalificeringstid.

– Många musiker hör av sig om inställda gig och uteblivna gager. Vi driver på regeringen för att förbättra villkoren så att a-kassan ska fungera även för musiker. Nu har regeringen presenterat ett antal förbättringar i a-kassan som kan gynna våra medlemmar, säger Mattias Qvarsell, avtalssekreterare Musikerförbundet.

Musikerförbundet har lämnat ett antal förslag till regeringen på åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna för oss som jobbar i musikbranschen. Vi återkommer med en redogörelse utifrån regeringens hittills meddelade beslut.

Det viktigaste budskapet nu är att du som ännu inte är med i a-kassan får tillgodoräkna dig hela mars om du går med senast 31 mars.

Handels a-kassa

Handels a-kassa  är också Musikerförbundets a-kassa och vänder sig bland annat till musiker, kulturarbetare inom scenkonst, film, television och andra yrkesutövare inom nöjesområdet, såväl anställda som företagare.

OBS! Denna uppmaning gäller att bli medlem i a-kassan. Vi får många frågor om att lägga sitt företag vilande, och vi uppvaktar regeringen för att tydliggöra hur detta ska gå till för oss aktiva i musikbranschen, och att vi återkommer med den informationen när vi har den. Men att just nu är detta en uppmaning till alla inom musikområdet att försäkra sin inkomst genom att gå med i a-kassan.

Vi uppmanar dig också att  gå med i Musikerförbundet, så att vi kan hjälpa dig med arbetsrelaterade frågor och förbättra arbetsvillkoren i musikbranschen.