Webbinarium 14 januari: Avtal och rättigheter

28 december 2020

Nu är det dags för Musikerförbundets första webbinarium år 2021. Vi kommer behandla  frågor angående rättigheter och avtal, samt vad som gäller vid inspelad musik. Webbinariet hålls av Musikerförbundets jurist Anton Gunnars den 14 januari kl. 13:00.  Anmälan är öppen för alla medlemmar i Musikerförbundet och ABF.

Under Webbinariet kommer vi gå igenom tre huvudsakliga punkter

1. Upphovsrätt och närstående rättigheter: Vad ska man tänka på inför en inspelning när det kommer till dessa rättigheter? Vilka organisationer samlar in pengar för olika nyttjanden av inspelningar?
  2. Avtalsrätt: Hur uppstår ett avtal och hur kommer man ur det? Vad bör man reglera i ett avtal?
  3. Upphovsrättsdirektivet: Hur kommer EU:s nya upphovsrättsdirektiv förändra gällande rätt när det kommer till avtal på upphovsrättsområdet? Vad kan vi uppnå med dessa nya lagar som kommer bli svensk lag inom ett år?

Webbinariet avslutas med frågor och diskussion.

Tidpunkt och anmälan

Webbinariet hålls den 14 januari kl. 13:00.
Anmäl dig genom att mejla ditt namn till: anmalan@musikerforbundet.se. Skriv ”avtal” i ämnesrubriken.
Sista anmälningsdag är den 12 januari.