Webbinarium: En jämställd festivalscen – var står vi nu och vart är vi på väg?

2 maj 2022

Musikerförbundets kvinnokommitté tar tempen på några av landets arrangörer och bokare inför den kommande festivalsommaren. Vad har hänt sedan sist och hur ser arbetet ut för att skapa en jämställd musikscen?

Efter två år av inställda festivaler verkar det äntligen som att 2022 blir det år då vi återigen får en festivalsommar. Men vad har hänt sedan sist och hur går egentligen arbetet för en mer jämställd musikscen? Musikerförbundets kvinnokommitté har bjudit in arrangörer från hela landet för att höra hur de arbetar med jämställdhet och vilka prioriteringar de gör vid sina bokningar.

Deltagarna presenterar sig och sin organisation kort. Efter det följer ett öppet samtal styrt av en moderator. Några frågor vi kommer diskutera kring:

1. Hur ser jämställdhetsarbetet ut för er på sommarens festivaler/konserter?
2. Vad och hur prioriterar ni när ni bokar akter till era scener?
3. Vad är konstnärlig kvalitet enligt er?

Måndag 9 maj kl 15.00 – 16.30. Webbinariet är gratis och öppet för alla via zoom. Anmälan krävs inte.

Gäster:

Matilda Andersson, Klubb Impuls, Göteborg

Matilda Andersson är vokalist, kompositör och arrangör baserad i Göteborg och verksam i flertal jazzgrupper så som Fartyg 6 och septetten Olimpias Orkan. Hen grundade Klubb Impuls och Kulturföreningen PULS 2015 tillsammans med en grupp jazzmusiker som önskade en ny jazzklubb med utrymme för genreöverskridande jazz. Klubben har profilerat sig som en färgsprakande och kontrastrik jazzklubb med fokus på en ung och ny jazz av hög konstnärlig kvalité med målsättning att boka minst 50% kvinnor eller ickebinära till programmet.

Malin Kairis, MTA Production, Stockholm

Malin började på MTA 2008. Som Head of Agency har hon ansvar för MTAs arbete som live-agentur. MTA Production AB är ett produktionsbolag och en byrå för kreativa idéer inom kultur, musik och konst. Vi bokar konserter och arbetar med PR och digital content. MTA företräder ett 40-tal artister och jobbar för jämlikhet, demokrati och mångfald.

Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborgs 400-årsjubileum och trumpetare

Konstnärlig ledare på Göteborgs 400-årsjubileum plus att hon hela livet mer eller mindre frilansat som trumpetare. Var tidigare, under många år konstnärlig ledare på Göteborgs kulturkalas och innan dess arbetade hon bland annat som bokare på jazzklubben Nefertiti i Göteborg.

Peter Åstedt, Future Echoes, Norrköping

Peter har jobbat i musikindustrin i över trettio år och i varje del av industrin. Idag jobbar han med showcasefestivalen Future Echoes, Spike och Norrköping Music Day och festivalerna Lilla By Festivalen och Hearts in the sky. Han jobbar också på den kanadensiska radiostationen Cashbox Radio samt är manager åt bandet The Magnettes. Han sitter i styrelsen för Drive som är en organisation som jobbar med psykisk ohälsa inom musikindustrin. Han skriver också för Cashbox Magazine Canada och för Record World International.

Fotograf: Harrison Haines