Yngve Åkerbergstipendiet 2019 går till Annika Törnqvist

18 juni 2019

Juryn har i år valt att belöna basisten Annika Törnqvists engagemang inom fackliga frågor med ett stipendium.

Annika Törnqvist är årets Yngve Åkerbergstipendiat. Hon får stipendiet med motiveringen ”Annika Törnqvist har under lång tid visat stort engagemang för musiker och artisters fackliga frågor. Utvecklandet av rättighetsfrågor för utövande musiker är en högt prioriterad fråga som kräver både stor kunskap och förståelse. Egenskaper helt i Yngve Åkerbergs anda.”

Törnqvist har varit frilansande elbasist sedan början av 90-talet och har spelat i en lång rad olika band och tillfälliga konstellationer inom genrerna pop, soul, fusion och jazz. Hon har bland annat startat och drivit skivbolaget Sodamusic och entreprenörskapsutbildningen Frilansarens Värld  för musiker på högskolor och folkhögskolor.

I år har Törnqvist varit på en lång turné med artisten Jessica Andersson på konserthus och teaterscener i hela Sverige. Turnén På dejt med Jessica fortsätter igen i höst.

Yngve Åkerbergs Minnesfond gynnar facklig och musikalisk utveckling

Minnesfondens syfte är att genom stipendieutdelning stimulera musikalisk, upphovsrättslig och facklig utveckling i Yngve Åkerbergs anda.

Den har tillkommit på initiativ av Musikerförbundet i samarbete med Sveriges Yrkesmusikerförbund och SAMI. Organisationerna kom i sin nära kontakt med Yngve Åkerberg att uppskatta hans person, konstnärskap och engagemang för musikernas yrkesvillkor.

En unik profil i svenskt musikliv

Under många år verkade Yngve Åkerberg som musiker, upphovsrättsexpert och organisationsledare. Han var bland annat kontrabasist i det legendariska Nalenbandet, av många ansett som Sveriges genom tiderna främsta jazzorkester, som under ledning av Arne Domnérus rönte stora framgångar både nationellt och internationellt. Han var även mångårig basist i Radioorkestern.

Han var verksam som förbundsordförande i Musikerförbundet, ordförande i Copyswede och senare en mycket energisk och sakkunnig vd för SAMI. Han var också en internationellt känd upphovsrättsexpert som gjorde stora insatser för att förbättra de utövande konstnärernas rättigheter ur ett internationellt perspektiv. På senare år verkade han för Musikerförbundets ledningsgrupp som förbundssekreterare med ett stort arbetsfält.

Åkerberg arbetade in i det sista och fick 2007 uppleva sin 80-årsdag. Han avled senare samma år efter en kort tids sjukdom.

Foto Anton James Olsson