Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Få vinnare när musikbranschen redovisar rekordintäkter

Musikbranschens intäkter växer stadigt, visar en ny rapport från organisationen Musiksverige. Under 2015 låg omsättningen på drygt nio miljarder och ökningen gäller både konsertmarknaden, försäljningen av inspelad musik och upphovsrättsliga intäkter. Men den ekonomiska blomstringen kommer inte alla till del.

\”Vi ser en ojämn fördelning av musikintäkterna på två plan – dels är intäkterna distribuerade på ett sådant sätt att majoriteten av pengarna som vi talar om här hamnar hos ett fåtal, stora aktörer medan den resterande delen fördelas på många, mindre aktörer. En annan utmaning är att stora delar av musikens värde hamnar långt utanför musikindustrin – till exempel i händerna på utländska digitala plattformsjättar\”, säger Musiksveriges vd Linda Portnoff.

Ökningen beror främst på den glödheta konsertmarknaden och en stark export. I likhet med tidigare år står livesidan för drygt hälften av de totala intäkterna. Under 2015 ökade den med hela 14 procent, den största uppmätta ökningen någonsin sedan Musiksverige började sina mätningar 2007.

 

Många förlorare på livesidan

\”Det är få vinnare och många förlorare i musikbranschen just nu. Siffrorna uppvisar mer pengar på livesidan, men statistiken återspeglar inte verkligheten för 99 procent av svenska musiker och artister. Gagerna är väldigt låga för i princip alla utom de etablerade storstjärnorna. Pengarna hamnar hos internationella artister och de stora bolagen\”, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

Han efterlyser stödåtgärder till musiker och artister för att de ska kunna leva på sitt arbete och pekar på behovet av politiska reformer. Bland annat krävs stärkta trygghetssystem, exempelvis en a-kassa som fungerar för kulturarbetarnas situation med korta anställningar och mycket egenföretagande.

\”Branschen behöver också ett system där det fria kulturlivets arrangörer får stöd när de anlitar små och medelstora musiker och artister.\”

 

Streamingtjänsternas vinster når inte artister och musiker

En annan orsak till musikbranschens rekordökning är den digitala marknadens eskalerande dominans. Men även här skevar fördelningen och streamingintäkternas ökning märks inte på musikernas och artisternas bankkonton. När deras musik spelas på streamingtjänster som Spotify och Tidal är det andra som plockar hem vinsten.

\”Musiker och artister får en oproportionerligt liten del av intäkterna från den digitala marknaden. De kommer aldrig att få sin bit av kakan från streamingtjänsterna och skivbolagen så länge lagstiftningen ser ut som den gör. En lagstadgad rätt till ersättning är det enda som kan lösa situationen för utövarna när deras arbete exploateras online\”, konstaterar Jan Granvik.

 

Läs hela rapporten på musiksverige.org.

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök