Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Musikerförbundet söker kommunikatör

Vi söker en driven, ansvarstagande kommunikatör till ett vikariat med möjlighet till tillsvidareanställning. Sista ansökningsdag är den 20/12.

Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innefatta:

  • ansvar för innehållet i Musikerförbundets samtliga digitala kommunikationskanaler (hemsidan, nyhetsbrev och sociala medier)
  • formgivning och textproduktion av såväl tryckt som digitalt kommunikations- och marknadsföringsmaterial
  • att formge och vara redaktör för Musikerförbundets medlemstidning
  • produktion av foto och rörlig bild
  • kommunikationsplanering och projektledning.

 

Kvalifikationer

  • Relevant utbildning.
  • Erfarenhet av liknande kommunikatörsuppgifter.
  • Du är en driven skribent och uttrycker dig mycket väl i skrift.
  • Erfarenhet av självständigt och resultatinriktat arbete.
  • Kunskaper i webbpubliceringsverktyg (vi arbetar i WordPress), Photoshop, InDesign och Premiere Pro.
  • Kunskaper i Google Analytics.
  • Kunskap om musikbranschen och kulturpolitik är meriterande.

Målgrupps- och kanalanpassning är en självklarhet för dig, liksom att mäta och följa upp resultatet av organisationens kommunikationsinsatser. Du har hög digital kompetens, är omvärldsorienterad och håller dig uppdaterad inom den senaste utvecklingen på kommunikationsområdet.

 

Dina personliga egenskaper

Som person är du ansvarstagande och driven. Du är också noggrann, flexibel och självgående i ditt arbete. Du bör vara initiativrik, engagerad och nyfiken samt ha fallenhet för struktur, ordning och reda. Inte minst är du bra på att samarbeta.

Att arbeta på ett litet kansli och i en medlemsstyrd organisation är något du trivs med. Du förstår Musikerförbundets fackliga uppdrag och delar våra värderingar.

 

Om tjänsten

Tjänstens omfattning är heltid. Det är ett vikariat på sju månader med eventuell möjlighet till tillsvidareanställning.

Tillträde den 1 februari 2019 eller efter överenskommelse.

 

Ansök

Skicka din ansökan, med löneanspråk, till rekrytering@musikerforbundet.se senast den 20/12.

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök