Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Ny rapport visar att lagstiftarna svikit artister och musiker

Idag offentliggörs rapporten ’Streams and Dreams part two’, från International Artist Organisation (IAO), som genomförts av musikindustriforskaren Daniel Johansson.

Inom ramen för rapporten har en av de största artistundersökningar någonsin genomförts för att utreda ifall de nya rättigheterna som DSM-direktivet kom med (bl.a rätten till skälig ersättning och rätten till information) har haft någon positiv effekt i musikbranschen eller inte.

Rapporten visar att två av tre artister inom EU (69,1%), trots de nya reglerna, är missnöjda med deras streamingintäkter och att de fortfarande inte erhåller detaljerad information om deras tillgängliggjorda titlar (64,7%) såsom lagen kräver. Ungefär nio av tio (87,6%) anser att streamingintäkterna inte fördelas på ett rättvist sätt.

Ser man särskilt till Sverige uttrycker mer än varannan artist och musiker (62,1%) missnöje med sina streamingintäkter och åtta av tio (79,83%) anser att fördelningen inte sker rättvist.

”Rapporten visar att den nya upphovsrättslagen haft väldigt liten, om ens någon, effekt på musikbranschen – något som vi tydligt varnade för. Lagstiftarna måste nu ta sitt ansvar och se till att det värde som musik skapar går tillbaka till oss som skapar och framför den. Lösningen vi ser är fortfarande en oavvislig ersättningsrätt, för att åtgärda den enorma snedfördelning som råder i branschen.” -Karin Inde, Musikerförbundets ordförande.

Läs hela rapporten på IAOs hemsida för en djupare inblick i resultaten.

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök