Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

En oavvislig ersättningsrätt för att säkerställa musikers rätt till skälig ersättning

Trots att mer än 90 procent av all musikförsäljning idag består av streaming finns det fortfarande ingen lagstadgad rätt till ersättning för artister och musiker i samband med att deras verk strömmas genom digitala kanaler som exempelvis Spotify och Youtube. I de allra flesta fall är det omöjligt för artister och musiker att tillvarata sina rättigheter då de har en väldigt svag förhandlingsposition. För att stärka musiker och artisters rättigheter vill Musikerförbundet se att en oavvislig ersättningsrätt införs i svensk lag.

En låt som en musiker har varit med på kan spelas oändligt många gånger på t.ex. Spotify, Apple Music eller liknande ”on-demand-tjänter” utan att generera någon som helst ersättning till musikern. Ersättningen går istället till skivbolaget. Möjligheten för artister och musiker att få ersättning via streaming idag grundas i stort på hur stark förhandlingsposition de har i förhållande till musikbolagen. Styrkeförhållanden i förhandlingar mellan å ena sidan stora aktörer som musikbolag och streamingtjänster och å andra sidan enskilda musiker och artister  är idag väldigt ojämlika.

Musikerförbundet vill förverkliga  en garanterad rätt till ersättning till utövare när deras prestationer spelas via streamingtjänster. Denna ersättning skall enligt vårat förslag komma ovanpå befintliga kontrakt. Det betyder att du skulle ha rätt till ytterligare ersättning om din låt spelas på streamingtjänster, även om du överlåtit dina rättigheter till ett skivbolag mot en engångsersättning. Ersättningen ska vara oavvislig (dvs. den skall inte gå att förhandla bort) och vara föremål för insamling via utövares kollektiva förvaltningsorganisationer, vilket i Sveriges fall är SAMI.

 

DSM-direktivet möjliggör en oavvislig ersättningsrätt

EU:s nya upphovsrättsdirektiv, som just nu håller på att implementeras i svensk lagstiftning, syftar till att underlätta en gemensam inre marknad för digital användning av upphovsrättsligt skyddat material. Även om det inte finns någon direkt reglering med i direktivet om en oavvislig ersättningsrätt så finns det möjlighet för Svenska staten att införa en sådan. Enligt artikel 18 i direktivet har Sverige en skyldighet att säkerställa att upphovspersoner och utövande konstnärer ”har lämplig och proportionerlig ersättning”. Här finns det en öppning för Svenska staten att säkerställa en mer rättvis fördelning av intäkterna från streamingtjänster. Musikerförbundet menar på att det enda sättet att säkerställa att utövande musiker erhåller en lämplig och proportionerlig ersättning är genom en oavvislig ersättningsrätt.

 

Var med och påverka!

För att implementeringen av det nya upphovsrättsdirektivet skall bli så bra som möjligt är det viktigt att vi som är insatta i musikbranschen talar om för politikerna hur vår vardag ser ut. SAMI samlar just nu in erfarenheter från musiker och artister för att kunna ta med det som underlag i diskussioner med politiker och beslutsfattare. Genom att svara på några frågor och dela med dig av dina erfarenheter kan du vara med och påverka. Gå in på SAMIs hemsida, ladda ner deras formulär, fyll i det och skicka det till info@sami.se. Du kan också fylla i formuläret och skicka in det direkt här!

Tack för att du är med och stödjer kampen för en bättre musikbransch!

 

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök