Studioräven

Musikerförbundets hederspris Studioräven delas varje år ut till en eller flera musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna.

Priset består av 100 000 kronor och en litografi av Lasse Åberg. I juryn sitter studioveteranerna Annica Risberg, Stefan Brolund, Janne Schaffer och Ulf Andersson.

Historien bakom Studioräven

Studiomusikerna har alltid gjort betydande insatser. Under storhetstiden från slutet av 60-talet fram till tidigt 80-tal var det standard att anlita studiomusiker vid låtinspelningar. På den tiden reglerade Musikerförbundets kollektivavtal med Ifpi, det så kallade grammofonavtalet, bara rättigheterna för fysisk skivutgivning. Avtalen täckte av förklarliga skäl inte de digitala rättigheterna.

När internet så gjorde sitt intåg och inspelningarna från den gyllene eran började distribueras på streamingtjänster och andra digitala plattformar var rättigheterna alltså inte reglerade.

Men 2012 enades Musikerförbundet och Ifpi efter långdragna förhandlingar om att klarera rättigheterna till digitalt nyttjande av låtarna genom att en ersättning på tio miljoner betalades till förbundet i retroaktiv kompensation. Dessutom fördubblades inställelseersättningen när man arbetar i studion under Musikerförbundets kollektivavtal idag. I och med det löstes rättighetsfrågan både retroaktivt och framgent.

Genom att instifta Studiorävenpriset använder vi pengarna till att uppmärksamma studiomusiker som gjort stora insatser för svensk musik.

Pristagare genom åren

2018: Sångerskorna Annica Risberg, Kerstin Bagge och Kerstin Dahl (gruppen Dolls) och gitarristen Lasse Wellander.

2017: Klaviaturspelaren Peter Ljung och trumpetaren Bertil Lövgren.

2016: Trummisen Roger Palm och saxofonisten Ulf Andersson.

2015: Trummisen Douglas Westlund och gitarristen Hasse Rosén.

2014: Sångerskan Liza Öhman och basisten Rutger Gunnarsson.

2013: Pianisten och organisten Kjell Öhman.