Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Rebecca Meilselbach & Karin Inde.

Öppet brev: ”Oftare än du tror har en folkhögskola varit inblandad”

Just nu florerar en film i våra sociala flöden, där Jonathan Othén, folkvald i Uppsalas regionfullmäktige för SD, presenterar sin vision om Wiks folkhögskolas framtid. I en motion föreslås att musikutbildningen borde ersättas med annan yrkesutbildning, med argument om att det inte behövs utbildning i musik och att mycket få framgångsrika musiker har gått folkhögskola. Nu skriver Musikerförbundets ordförande tillsammans med avdelning östs ordförande ett öppet brev till Uppsala-politikern, där de delar kunskap och fakta direkt från oss musiker. De frågar också om ett möte kan vara aktuellt.

Hej Jonathan Othén!

Det är positivt att folkhögskolorna får utrymme i den politiska debatten och att även musikutbildning uppmärksammas. Men det är beklagligt när påståenden som saknar verklighetsförankring får spridning. Din bild av att framgångsrika musiker inte skulle ha behov av utbildning – särskilt inte på folkhögskolenivå – visar en brist på kunskap om hur det faktiskt ser ut inom vår bransch. Vi som är yrkesverksamma musiker vill gärna bidra med fakta och vår erfarenhet. 

För att kunna verka som musiker krävs inte bara talang – det krävs att man behärskar sitt hantverk. Idrottens tiotusentimmars-princip gäller även här. Ingen fotbollsspelare når landslaget utan år av träning, coaching och stöd. Samma sak gäller musiker.

De flesta svenska artister och musiker – inklusive våra mest framgångsrika – har mött kulturskolor, musikgymnasier, studieförbund, folkhögskolor och högskolor på vägen mot sin profession. Folkhögskolan är inte ett undantag – det är ofta just där som det första viktiga vuxna klivet tas, där man ger sin musikverksamhet en ärlig chans.

Dessutom spelar folkhögskolorna en avgörande roll för de som inte har haft möjlighet att följa den traditionella utbildningsvägen. För dessa personer är folkhögskolan inte bara en utbildning – den är ett livsomvälvande sammanhang. Den ger struktur, gemenskap och tillgång till handledare, coacher och förebilder. Det är där många hittar sitt språk, sitt uttryck – och sin väg vidare.

Som framgångsrik artist eller musiker är inte det första du skyltar med din utbildning. Det finns en romantiserad bild av den självlärda artisten som lyckas ”mot alla odds”. Visst, ingen blir musiker utan personlig drivkraft. Men nästan alla som lyckas, har gjort det genom systematisk träning, handledning – och utbildning. Och oftare än du tror har en folkhögskola varit inblandad.

Sveriges fungerande ekosystem av musikutbildning genererar inte bara framtidens musiker och artister, utan också framtidens producenter, arrangörer, managers, tekniker och inte minst framtidens musiklärare som ska lära nya generationer. 

Att påstå att framgångsrika musiker inte gått på folkhögskola är helt enkelt inte sant.

Vi ser gärna att detta blir början på ett samtal, inte slutet på en debatt och vi bidrar gärna med mer kunskap inom området. Vad säger du om ett möte?

Rebecca Meiselbach, ordförande avdelning öst
Karin Inde, förbundsordförande

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök