Jag vill tacka Umeås kulturdirektör Jenny Skarstedt för ett utförligt svar på mitt inlägg “Kultur måste få kosta” (vk.se 15/9-25). Men problemet jag från Musikerförbundets sida vill belysa gäller inte enbart Spelrum, utan de återkommande mönster vi ser: Invigningar, stadsfester och kulturevenemang i landet, där alla yrkeskategorier i kedjan får ersättning – utom musikerna som blir en gratisresurs.
Mitt inlägg handlar inte om att vara för eller emot Spelrum. Det handlar om vilken syn på musik och musiker Visit Umeå och Umeå kommun vill förmedla.
Er målsättning för kulturutövare i Umeå är att de ska kunna verka professionellt med rimliga villkor och ersättning. Ni har ett löpande arbete vid planering av större arrangemang där ni vill boka lokalt, för att därigenom skapa arbetstillfällen för de professionella aktörer som verkar i Umeå idag. Men när den största kulturmanifestationen i staden byggs på musikers obetalda arbete, cementeras bilden av musik som hobby. Det är förödande – både för dagens musiker och för nästa generation som lär sig att deras arbete inte är värt pengar.
Jag vill dela två reflektioner som jag fått från musiker efter Skarstedts replik:
Jenny skriver: “Att kultur kostar och att kulturarbetare måste få betalt för sina uppdrag är en självklarhet.”
→ Samtidigt står det i texten angående Spelrum: “Ingen ersättning utgår men kompetens i form av producent och tekniker samt scen och marknadsföring erbjuds.”
Motsägelsen är total: för producenten och teknikern utgår lön, för musikern utgår applåder.
“När kulturförvaltningen bokar artister eller kulturutövare arvoderar vi dem. Alltid. Och självklart.”
→ Men i Spelrum undviker man att “boka” genom att låta artister själva anmäla sig via Visit Umeå. På så vis kringgår man arvodering. För publiken är det ändå ett program med scener, tider och framträdanden. Skillnaden är bara om musikern får betalt eller inte.
Umeå är ett riktigt föredöme bland kulturstäder och staden satsar dessutom mest kulturkronor per person i Sverige. Det vill vi ska genomsyra verksamheten och jag är övertygad om att med er starka vilja och stora kunskap så kan Umeå helt enkelt bättre än så här.
Catrin Sjögren,
Ordförande avdelning norr
Musikerförbundet
PS. Ett tips är att inspireras av Luleå live, som är en kulturfestival likt Spelrum. Ett respektfullt och fint koncept där alla medverkande oavsett professionell nivå får ekonomisk ersättning – något som Umeå och Spelrum kan lära av? DS.