ABBA-musiker får hederspris

14 januari 2019

Årets Studiorävar är utsedda. Den här gången är det basisten Mike Watson och trummisen Per Lindvall som belönas med Musikerförbundets hederspris för sina imponerande insatser i inspelningsstudion.

Priset, 50 000 kronor var och en litografi av Lasse Åberg, delas ut på en musikfylld hyllningskväll på Nalen den 4 februari med uppträdanden av några av Studiorävarnas kollegor genom åren.

Mike Watson

Studioräven 2019 går till Mike Watson och Per Lindvall

Juryns motivering: Mike Watson kom till Sverige från England vid mitten av 1960-talet med gruppen Hi-Grades, blev kvar och tog snart plats i svenska Lee Kings. Han har med sitt genuina basspel och starka förankring i pop, rock och soul medverkat på nära 2 200 inspelade låtar med ca 350 svenska artister och grupper. Några exempel: Björn Skifs (”Det blir alltid värre framåt natten”), Ted Gärdestad (”Sol, vind och vatten”), Jerry Williams (”Keep on”) och ABBA (”The Winner takes it all”).

Mike är en tydlig och melodiskt tänkande basist. Dessutom är han en förnämlig sångare, vilket han dels visat när han hoppat in som korist i studion, men kanske framförallt som frontman i Little Mike & The Sweet Soul Music Band, Stockholm All Stars och andra sammanhang där han arbetat som soloartist.

Per Lindvall

Studioräven 2019 går till Mike Watson och Per Lindvall

Juryns motivering: Per Lindvall är Sveriges mest anlitade och inspelade studiotrumslagare. Utmärkande är att han spelar sina instrument med stor lyhördhet och virtuos finess, att han har en konstnärlig intuitiv förmåga att få till rätt stuk i allt han spelar och sist men inte minst, en tajming av guds nåde!

Per har medverkat på nära 4 000 inspelade låtar med ca 500 artister och grupper. Några axplock från inspelningslistorna: Magnus Uggla (”Fula gubbar”), Björn J:son Lindh (”Brusa högre lilla å”), Electric Banana Band (”Zwampen”) och Meryl Streep (”The Winner takes it all”). Per spelar också i många live-sammanhang och på senare år framträder samarbetet med Jojje Wadenius och Cleo-bandet med lite extra guldkant.

Mer om årets studiorävar

Mike Watson

Engelskbördige Mike ”Little Mike” Watson började jobba som studiomusiker 1969 men inledde musikkarriären redan vid 12 års ålder. Han kom till Sverige som 20-åring när han turnerade med den amerikanske sångaren Larry Finnegan i dennes kompband the Hi-Grades 1964 och sedan dess har det varit hans hem. Ett år senare gjorde han sin första inspelning med Abba och han kan bland annat höras på ”The Winner Takes It All”, ”Super Trouper” och  ”Gimme! Gimme! Gimme!”.

På 80-talet var Mike Watson frontfigur i supergruppen Little Mike & The Sweet Soul Music Band. Han har även spelat i band som Lenne & the Lee Kings och Lasse Samuelssons Dynamite Brass.

Karriären är dock inte begränsad till Sverige. Genom åren har han bland annat samarbetat med Gene Vincent, Wilson Picket, Arthur Conley och Elton John.

Per Lindvall

När Per Lindvall var 13 turnerade han redan som trummis. 1978 blev han studiomusiker och som 21-åring medverkade han på sin första Abba-inspelning, albumet Super Trouper. Fler samarbeten med gruppen följde och han var även en av de centrala studiomusikerna när Björn och Benny gjorde sin Chess-skiva.

Åren 1984–2000 ingick han flera gånger i Melodifestivalens liveorkester och genom sin långa karriär har han medverkat på låtar med bland andra Stevie Wonder, Ted Gärdestad, Chaka Khan, Kylie Minogue, Eros Ramazotti, Ulf Lundell, Mary J Blige och Veronica Maggio. 2018 fick han Kungl. Musikaliska Akademiens främsta utmärkelse Medaljen för Tonkonstens Främjande för sina insatser i svenskt musikliv.

Studioräven – studiomusikernas hederspris

Sedan 2013 ger Musikerförbundet Studiorävenpriset till musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna. I juryn sitter studioveteranerna Annica Risberg, Stefan Brolund, Janne Schaffer och Ulf Andersson.

Läs mer om Studioräven här.

För ytterligare information

Jan Granvik, förbundsordförande