Vaccin

Vaccinationspass införs i Sverige

17 november 2021

Folkhälsomyndigheten vill införa vaccinationspass för evenemang med fler än 100 personer inomhus.

Under eftermiddagen kallade regeringen till pressträff där de meddelande att Folkhälsomyndigheten vill införa vaccinationsbevis för evenemang med fler än 100 personer inomhus.

Vaccinationspassen kommer att införas från och med den 1 december. Användandet av vaccinationspass kommer dock inte bli ett krav, men de verksamheter som inte väljer att använda sig av det kommer att begränsas gällande antalet personer som vistas i lokalen och krav på avstånd. Mer information om dessa begränsningar kommer att komma under de kommande veckorna.

Som tidigare är Musikerförbundet positiva till vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd för att underlätta återstart och fortgående verksamhet i branschen.

Musikerförbundet ställer sig positiva till vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd

Fotograf: Picjumbo