29 september – ett efterlängtat besked

14 september 2021

Den 29 september lättas äntligen restriktionerna för kulturbranschen när deltagartaket för evenemang tas bort. Nu behöver vi se över de insatser som gjorts under pandemins gång och vad som behövs göras i framtiden.

I förra veckan kom det efterlängtade beskedet att regeringen tillsammans med Folkhälsomyndigheten har bestämt sig för att dra tillbaka restriktionerna för evenemang från och med den 29 september. Detta är naturligtvis en stor lättnad, men pandemin har redan hunnit sätta djupa spår i vår bransch och nu behöver vi se över de insatser som gjorts och vad som kommer att behövas göras i framtiden.

Vi kan med erfarenhet av pandemin konstatera att nedstängningen av vår bransch har varit katastrofal och att de personliga kriserna varit oräkneliga. Det är i dagsläget omöjligt att försörja sig endast på streaming och det är svårt att fastställa SIG för frilansare. A-kassan är inte heller tillräckligt bra anpassad för vårt arbetsliv och även om vi genom Musikerförbundets krisfond har kunnat hjälpa många, har behovet varit långt större.

Vad vi behöver nu är en mer rättvis och jämställd musikbransch med jobb där villkoren är bra, bättre anpassade trygghetssystem och lämplig ersättning för streaming.

Men hur går vi vidare efter en kris som denna? Musikerförbundet arbetar nu för att utvärdera krisens stödåtgärder och fortsätter att kartlägga gageutveckligen. Men för att tillsammans lyckas med den återhämtning som vår bransch behöver, krävs det att alla tar sitt ansvar och arbetar för att utveckla musikbranschen till något mer positivt.

Stöd oss i kampen för en bättre musikbransch!

Musikerförbundet i SVT Kulturnyheterna