Ann-Sofi Söderqvist tilldelas 2019 års Thore Ehrling stipendium

24 oktober 2019

Ann Sofi Söderqvist får utmärkelsen för sitt nyfikna konstnärskap och gränsöverskridande musicerande. Juryn lyfter särskilt fram hennes förmåga att blanda jazz med klassiska influenser och populärmusikaliska uttryck.

Juryns motivering lyder: ”Ann-Sofi Söderqvist har under många år varit en prominent röst på den svenska jazzscenen. Först som trumpetare men efterhand allt mer som kompositör och arrangör. Ann-Sofi Söderqvists konstnärskap präglas av nyfikenhet och ett gränsöverskridande musicerande med såväl allvar som humor där jazz blandas med klassiska influenser och populärmusikaliska uttryck. Ett musikaliskt förhållningssätt helt i Thore Ehrlings anda.”

Stipendiet består av en litografi av Jonas Fredén samt 25 000 kronor som delas ut vid Fasching i Stockholm den 25 oktober.

Om Ann-Sofi Söderqvist

Ann-Sofie är en frilansande kompositör, arrangör och musiker. Hon undervisar i komposition och arrangering på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har varit medlem av Musikaliska Akademien sedan 2014.

Som musiker är hon främst känd som jazztrumpetare och flygelhornist. 2010 grundade hon storbandet ASJO, Ann-Sofie Söderqvist Jazz Orchestra. Orkestern spelar enbart musik skriven av Ann-Sofi och ensemblen består av några av Sveriges absolut främsta jazzmusiker. ASJO har gett ut 3 CD:s som fått mycket gott mottagande av media.

Förutom att vara ledare för egna grupper har Ann-Sofi också spelat med bland annat Teresa Indebetou Band, Marie Bergman Kvintett, Lisa Nilsson samt medverkat på flertal skivor.

Ann-Sofi har komponerat många stycken för storband, men även symfonisk musik, stycken för kör, teatermusik och musik för mindre ensembler. För Kungliga Filharmonikerna har hon skrivit musik till Riksdagen högtidliga öppnande 2017 och Nobelkonserten 2018. Hon har också komponerat musik till European Jazz Orchestra där hon även fungerade som dirigent.

Thore Ehrling-stipendiet

Stipendiet delas varje år ut till trumpetaren, kompositören, arrangören tillika kapellmästaren Thore Ehrlings minne. Fonden förvaltas av bland annat Musikerförbundet, Ifpi, SKAP, Musikförläggarna och Folkets hus och parker.

John Högman, ordförande Thore Ehrlings minnesfond: 0705-89 56 04.

Foto: Pelle Piano