Studioräven

8 januari 2018

Musikerförbundets hederspris Studioräven går i år till gitarristen Lasse Wellander och medlemmarna i sånggruppen Dolls, som utmärkt sig alldeles extra under sina livsgärningar i inspelningsstudion.

Trion i Dolls, Annica Risberg, Kerstin Bagge och Kerstin Dahl, får bland annat utmärkelsen för att de med sin professionalism och unika klang tog många av 1970-talets artister till nya nivåer och höjde körsångarnas status i en tid då det inte var självklart att kvinnor tog plats.

Valet av gitarristen Lasse Wellander motiveras av hans karakteristiska ton, som inte minst kom att betyda mycket för Abbas speciella sound när han började spela med dem 1974.

Priset, en litografi av Lasse Åberg och 50 000 kronor var, delas ut på en hyllningsgala på Nalen den 5 februari.

Dolls

Årets Studiorävar är utsedda

Juryns motivering: ”Sånggruppen Dolls bestod av Annica Risberg, Kerstin Bagge och Kerstin Dahl och med sin unika klang bidrog denna trio till soundet hos en stor del av 1970-talets artister, både på skiva, på scen och vid tv-produktioner. Med sina samstämda röster lyfte de många sångare till nya höjder och när de arbetade med sångare som hade svagare röster hjälpte de till att förstärka och förbättra det slutliga resultatet. Dolls behärskade alla typer av musik, från religiösa sånger till rock, och i en snabbt växande musikbransch var de pionjärer. De var musikaliska proffs som både läste noter och plockade ut stämmor och genom att vara både snabba och skickliga lyfte de körsångarnas status i en tid då det inte var självklart att kvinnor tog plats.”

Lasse Wellander

Årets Studiorävar är utsedda

Juryns motivering: ”Lasse Wellanders gitarr har en fet och fyllig ton med tydlig blueskaraktär och hans karakteristiska ton har betytt mycket för Abbas speciella sound. Wellander började spela med Abba 1974 och under de kommande åren medverkade han på de flesta av Abbas produktioner, både live och på skiva.”

Studiomusikernas hederspris

Sedan 2013 ger Musikerförbundet Studiorävenpriset till musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna. I juryn sitter studioveteranerna Monica Dominique, Stefan Brolund, Ulf Andersson och Janne Schaffer. Läs hela historien om Studioräven här.

För ytterligare information
Jan Granvik, förbundsordförande