Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Livesänt panelsamtal: Bättre ersättning i streamingekonomin för artister och musiker

I samarbete med Musikerförbundet och SYMF bjuder SAMI tillsammans med Aepo-Artis in till ett livesänt panelsamtal för att diskutera streamingekonomin och hur den negativa spiralen påverkar artister och musiker, samt vilka eventuella lösningar som finns.

Digitaliseringen och nya globala affärsmodeller har förändrat villkoren för artister och musiker. Det har blivit enklare att nå ut med sin musik, men möjligheten att få betalt har samtidigt försämrats. Streamingekonomin genererar mycket pengar, men artister och musiker får sällan en rimlig del av pengarna.

 

Livesänt panelsamtal den 2 maj

Den 2 maj kl. 16:15 arrangerar SAMi tillsammans med Aepo-Artis ett panelsamtal för tt diskuter streamingekonomin och hur den negativa spiralen påverkar artister och musiker, samt vilka eventuella lösningar det finns.

Anmäl dig till att vara med digitalt här: https://forms.gle/HnJHGi3njpsvKk7V8

 

Paneldeltagare

Tom Gray är brittisk musiker, låtskrivare och kompositör. Han är en av grundarna till det brittiska bandet Gomez som blivit tilldelad Mercury Music Prize. Han grundande år 2020 kampanjen #brokenrecord för att uppmärksamma det stora marknadsmisslyckandet i streamingekonomin. Förra året blev han vald till ordförande för brittiska Ivors Academy, en av de största låtskrivarorganisationerna i Europa, och han har även varit väldigt involverad i den brittiska parlamentariska utredningen Economics of Streaming.

Anneli Axelsson är en svensk sångerska, musiker och låtskrivare. Anneli har i över 30 år turnerat världen över som körsångerska med en stor del av svensk artistelit. Hon har även medverkat på inspelningar med flera kända svenska och internationella artister, deltagit i Melodifestivalen som låtskrivare samt ger ut egen musik som soloartisten Anneli Axon. Anneli är ordförande för Musikerförbundet avdelning väst och sitter i styrelsen för IAO (International Artist Organisation) samt är en av grundarna till Musikerförbundets Kvinnokommitté. Det senaste året har hon varit en av projektledarna för Musikerförbundets kompetensutvecklingsprojekt \”React-EU: Digitala Musiklyftet\”.

Tom Kestens är belgisk musiker och kompositör. Han har spelat i flera belgiska band som Das Pop och Lalalover. Tom har under en lång tid arbetat med att förbättra villkoren för musiker, bland annat avseende upphovsrättsliga frågor och arbetsvillkor. Han har som ett led i detta arbete varit en del av den belgiska kollektiva förvaltningsorganisationen för låtskrivare, SABAM, och ordförande för det flamländska musikerförbundet De Muziekgillde. Han spelade en nyckelroll i den belgiska reformen \”Status of the Artist\” och hjälpte den belgiska regeringen med arbetet att införa en oavvislig ersättningsrätt för streaming.

 

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök