Många ville fira årets Studiorävar

7 februari 2018

När Musikerförbundets hedersutmärkelse Studioräven delades ut var det på ett fullsatt Stacken på Nalen. Aldrig har så många studiomusiker fått priset samtidigt och eftersom de spelat med så många kända artister under exceptionellt långa karriärer fylldes lokalen snabbt av en mängd gamla kolleger och ett stort antal släktingar och vänner.

Gitarristen Lasse Wellander och Annica Risberg, Kerstin Bagge och Kerstin Dahl i sånggruppen Dolls kallades upp på scenen av kvällens konferencier Ann-Louise Hanson för att ta emot prispengar, diplom och varsin litografi signerad Lasse Åberg.

De fick bland annat sällskap av Clabbe af Geijerstam som jobbat med samtliga Studiorävar. Han delade med sig av jobb- och festminnen och berättade att det aldrig behövdes några omtagningar när man hade Dolls i kören. ”Det satt som en smäck, alltid.”  Vikingarnas Erik Lihm hyllade Lasse Wellander som blev medlem i bandet 2004 och från första spelningen blåste bort all skepsis om att han kunde axla rollen.

Femtioårsjubileum för alla Studiorävar

Utmärkelsen sammanföll med ett femtioårsjubileum för alla pristagarna. ”Jag kom på, idag faktiskt, att jag hållit på i femtio år”, berättade Lasse Wellander som jobbat som musiker sedan 1968 då han var sexton och spelade med Peps & Blues Quality. ”1970 ramlade jag in och blev så kallad studioräv.” Då medverkade han på Tommy Körbergs självbetitlade skiva. ”Det var det första riktiga studiojobbet och sedan rullade det på därifrån.”

2018 är även året då namnet Dolls fyller femtio, Kerstin Bagge upptäckte det när hon tittade i sin klippbok nyligen. Trion existerade innan det men när de började med jobba med Clabbe af Geijerstam på Opopoppa 1968, där de spelade med artister som Elton John, Bill Haley, Björn Skifs och Jerry Williams, fick de frågan om de inte kunde skaffa ett gruppnamn. Då kom Kerstin Dahl på Dolls.

Schlager på fem språk

Dolls repertoar har varit svåröverblickbart bred genom åren. ”Från Jokkmokks-Jokke till ’Stad i ljus’”, exemplifierar Kerstin Dahl, ”och extremt mycket schlagers.” Annica Risberg fyller i: ”Vi är väl de som legat på Svensktoppen mest. Inte som solister men som kör bakom solisterna.” Dessutom körade de i Melodifestivalen 1969–1978.

Det har även blivit framträdanden på många olika språk, en gång betade de av fem på en kväll. Bland annat sjöng de på flamländska och folk tyckte att det lät som om det praktiskt taget var deras modersmål. ”Även om man inte kan tala språken så kan man ju sjunga på dem”, säger Annica Risberg.

Med en sådan omfattande karriär är det svårt att hitta en favoritspelning som sticker ut, även om de nämner eurovisionsschlagerfinalen i Luxemburg med Clabbe af Geijerstam och Göran Fristorp.

Mycket med Abba

Lasse Wellander har också svårt att välja någon enskild höjdpunkt från den långa listan av samarbeten – enligt Samis låtlistor har han varit med på 1730 olika album – men tycker att allt han gjort med Abba och även Björn och Benny är minnesvärt.

”Chess och alla de stora turnéerna och så. Det har varit mycket med dem genom åren.”

Liksom medlemmarna i Dolls har han haft en karriär bortom studiorävsvärvet. Han har inte gjort några soloskivor sedan tidigt nittiotal men nu har han fått blodad tand. ”Jag har satt igång att göra lite egna låtar som ligger uppe på streamingtjänsterna. Fyra stycken so far och en femte kommer nog i dagarna.”

Genrebredd på scenen

På Nalens scen föll valet på eget material för Lasse Wellanders del. Uppbackad av Ulf Andersson och Janne Schaffer, två andra Abbamusiker, spelade han ”Tweed” och en av sina tidigaste låtar, ”Lingonskogen”.

Dolls tog emot priset tillsammans men någon musikalisk återförening blev det inte den här kvällen. Alla tre har även haft solokarriärer och turades om att bjuda publiken på låtar av varierande karaktär. Kerstin Dahl sjöng ”Höstvisan”, Annica Risberg valde ”(I’d Like to Get You on a) Slow Boat to China” medan Kerstin Bagge sträckte sig riktigt långt tillbaka i karriären och sjöng en barnvisa, en av de första låtarna hon framträdde med.

Sedan 2013 ger Musikerförbundet Studiorävenpriset till musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna. Läs hela historien om Studioräven här.