Aktuellt

Senaste nytt, nyhetsarkiv och pressrum

Webbinarium: Brooklyn Allan, Director of Brand Experience

Musikerförbundets Kvinnokommitté bjuder in till vårens sista webbinarium med kommunikationsstrategen Brooklyn Allan.

Under våren har Musikerförbundets kvinnokommitté gästats av allt från festivalarrangörer till den legendariska sångerskan Lisa Nilsson på sina webbinarium. Nu är det dags för terminens sista tillfälle och denna gång gästar kommunikationsstrategen Brooklyn Allan.

Brooklyn Allan är baserad i Los Angeles och är specialiserad på kreativt berättande. Hon har arbetat med prisbelönta kampanjer med artister som Mariah Carey, Travis Scott och BTS. Brooklyn har väckt varumärken till liv i ledande landskap som New York Fashion Week, Miami Art Basel och Coachella.

Under webbinariumet kommer du få höra Brooklyn  om:

  • Experience (focusing on work with artists and global brands)
  • Building a Brand
  • Authenticity
  • Social Media (Metrics)
  • Content Production (Photoshoots and Music Videos)
  • Recommended Tools
  • Q&A

Webbinariumet är öppet för alla och hålls den 16 maj klockan 19.00 via denna länk. 

Dela inlägget

Nyheter
Rulla till toppen
Aktuellt
Kontakt
Mina Sidor

Förlaget finns noterat på Fråga-oss-först-listan eftersom det i sina förlagsavtal tillämpar life of copyright, vilket innebär att de ekonomiska rättigheterna till verket överlåts till förlaget från avtalets ingående och till och med 70 år efter upphovspersonens död.

Musikerförbundet anser att life of copyright är oskäligt, orättvist och obsolet.

I dag är det ovanligt att moderna förlag kräver life of copyright, trots att stora förskott kan ha betalats ut. En vedertagen upplåtelseperiod är 10-20 år från verkets utgivning.

Life of copyright missgynnar upphovspersonen, till exempel i situationer där verket inte exploateras eller genererar begränsade intäkter efter de första åren, där förskott har amorterats och förlaget sedan länge tillgodogjort sig vinst, eller där förlaget helt enkelt inte aktivt arbetar för verket.

Life of copyright är därför en prioriterad fråga för Musikerförbundet. Life of copyright är en kvarleva från den äldre förlagsbranschen och en företeelse som behöver avskaffas i moderna förlagsavtal.

Musikerförbundet listar samtliga musikförlag vi får kännedom om som använder life of copyright i nya avtal.

Syftet med noteringen är att ge alla rättighetshavare, både medlemmar och icke-medlemmar, tillgång till information om avtalsvillkor som Musikerförbundet bedömer är oskäliga och obalanserade, och som kan få negativa konsekvenser för dem.

Sök