Kvinnokommittéen

Musikerförbundets kvinnokommitté tilldelas ekonomiskt stöd av Jämställdhetsmyndigheten

8 mars 2022

Musikerförbundets kvinnokommitté tilldelas 240 000 kr i stöd av Jämställdhetsmyndigheten för sitt arbete för en inkluderande och jämställd musikbransch.

Musikerförbundets Kvinnokommitté är förbundets ansikte utåt för jämställdhetsarbete. Initiativet startades under hösten 2020 och har sedan dess bedrivit ett omfattande jämställdhetsarbete i både media, bransch och mot myndigheter.

Nu tilldelas kommittén 240 000 kr i stöd från Jämställdhetsmyndigheten för sitt arbete för en mer rättvis musikbransch. En summa som ger kommittén möjlighet att nå ut ytterligare med sitt initiativ.

Under 2022 planeras samarbeten, utbildningar, webbinarier och undersökningar där Musikerförbundets Kvinnokommitté bland annat kommer att ta jämställdhetspulsen på organisationer och utbildningar runt om i landet. Senare i vår kommer även kvinnokommittén bjuda in arrangörer för att diskutera säkerställandet av jämställda musikscener inför sommarens festivaler och konserter.

– Det finns många bra initiativ som vi på Musikerförbundets Kvinnokommitté vill lyfta fram som kan verka som inspiration och vägledning åt andra. Det är dags att vi tar ett gemensamt kliv i branschen och inte låter enstaka eldsjälar eller projekt bära ansvaret för frågan, säger Anneli Axelsson på Musikerförbundet.

Fotograf: Anton Olsson