Skydda hörseln

Om musiken är ditt levebröd måste du skydda öronen. Problem med hörseln är en av de vanligaste arbetsskadorna – varannan yrkesmusiker har besvär och tre av fyra jazz- och rockmusiker drabbas.

Att exponeras för starka ljud är en ofrånkomlig del av jobbet och enda sättet att minimera skaderisken är att skydda sig varje gång ljudnivån skjuter i höjden. Det gäller att jobba medvetet med hörsel- och ljudsäkerhet i replokalen och på spelställena.

Arbetsgivarens ansvar

Vid 80 db måste arbetsgivaren informera de anställda om riskerna och erbjuda hörselskydd. När nivån når 85 db ska hen erbjuda hörselundersökningar och ordna skydd.

Lär dig mer

Varför drabbas man av hörselskador och hur skyddar man sig? Musikern och föreläsaren Maria Blom, själv drabbad av tinnitus, söker svaren. Hon besöker bullriga miljöer, intervjuar forskare och pratar med musikstudenter som lider av hörselskador.

Boka en skolföreläsning

Musikerförbundet arbetar för att en bana som yrkesmusiker inte ska behöva vara synonymt med tinnitus. Därför erbjuder vi landets musikskolor en kostnadsfri föreläsning om arbetsmiljö och hur du gör säkra val som blivande proffsutövare. Dessutom får du ett exemplar av filmen Tinnitus – tystnaden som försvann att använda i undervisningen.

Föreläsarna

Bo Ahlbertz – erfaren musiker, rådgivare och regionalt skyddsombud på Musikerförbundet.

Maria Blom – sångerska och musiker med egen erfarenhet av att leva med musikrelaterade hörselskador. Hon är en av grundarna av AMMOT (Artister och Musiker mot Tinnitus) som jobbar med att utbilda kring hörsel- och ljudsäkerhet.

Du bokar din föreläsning genom att ringa 0704-33 40 36 eller maila bo.ahlbertz@musikerforbundet.se.