Medlemsförsäkringar

Vi har ett antal försäkringar som är kopplade till ditt medlemskap.  Vissa ingår i medlemsavgiften, andra kan du välja till. Bland annat kan du teckna förmånliga instrument-, hem- och olycksfallsförsäkringar.

Musikerförbundet har flera prisvärda försäkringserbjudanden. En ansvarsförsäkring och olycksfallsförsäkring ingår i medlemsavgiften i kategorierna A, D, T, S och F (U har en begränsad olycksfallsförsäkring). Dessutom kan du teckna tilläggsförsäkringar som instrumentförsäkring, studio- och musikerföretagsförsäkring, hemförsäkring, liv- och barnförsäkring.

Se till att stå kvar som medlem om du blir arbetslös, långtidssjuk, börjar studera eller går i pension. Medlemskapet är den viktigaste förutsättningen för att medlemsförsäkringarna ska gälla.

Försäkringar som ingår i medlemsavgiften

A-, F-, T- och D-medlem

• Ansvarsförsäkring.
  • Olycksfallsförsäkring – fritid med efterlevandeskydd på 40 000 kr fram till den månad du fyller 67 år.
  • Livförsäkring och Diagnosförsäkring premiefritt de 3 första månaderna, sedan erbjuds du dessa som tillvalsförsäkringar.

S-medlem

• Ansvarsförsäkring.
  • Olycksfallsförsäkring – fritid med efterlevandeskydd på 40 000 kr som upphör vid 67 år.
  • S-medlem kan teckna Folksams försäkringar för seniorer.

U-medlem

Olycksfallsförsäkring som gäller under, till och från spelningar (inklusive repetitioner inför dem).

Fler bra försäkringserbjudanden

Vi samarbetar med försäkringsbolaget Folksam. På deras webbplats hittar du information om fler prisvärda försäkringserbjudanden för dig som är medlem i Musikerförbundet, bland annat hemförsäkring, barnförsäkring och familjeskydd.

Förenade Liv upphör den 1 januari 2018

Tidigare erbjöd vi våra medlemmar tilläggsförsäkringar hos Förenade Liv men eftersom bolaget upphör vid årsskiftet finns nu istället möjligheten att teckna motsvarande eller bättre försäkringar hos Folksam.

Du som blivit medlem i Musikerförbundet efter 1 oktober 2017 påverkas inte av förändringen. Dina försäkringar tecknas direkt med Folksam.

Du som i nuläget är kund hos Förenade Liv kommer automatiskt att få försäkringarna avslutade vid årsskiftet och flytta över till Folksam istället. Bolaget skickar informationsbrev och försäkringsbesked till alla berörda förbundsmedlemmar under hösten.

Även om du har autogiro för dina försäkringar i Förenade Liv, kommer du få en faktura från Folksam. För att de ska få dra pengar från ditt konto måste du göra en anmälan till dem om det. Det kan du redan nu göra på Folksams hemsida.