Skäligt betalt för streamad musik

Digitala ersättningar

Onlinemarknaden för musik har exploderat. Mer än 90 procent av all musikförsäljning består idag av streaming. Men artister och musiker får en oproportionerligt liten del av massintäkterna de är med och genererar.

När någon lyssnar på en låt får artisten mellan 0,2 och 0,8 öre i ersättning. En miljon lyssningar ger då max 8 000 kronor, pengar som ofta ska delas med alla i bandet. Bakgrundsmusiker utan avtalade royaltyrättigheter får ingenting när deras musik spelas. Det är hög tid att ge de som skapar innehållet en rimlig chans att få betalt.

Lagstifta för digital rättvisa

En rättvis fördelning av intäkterna kan bara bli verklighet genom att lagstiftningen uppdateras till dagens förhållanden, så att musiker och artister har en garanterad rätt till ersättning som inte kan förhandlas bort, en oavvislig ersättningsrätt, när deras musik konsumeras via streaming.

Ersättningen ska samlas in från streamingtjänsterna och hanteras av utövarnas kollektiva förvaltningsorganisationer, i Sveriges fall den av Musikerförbundet/TF grundade rättighetsorganisationen SAMI.

Vad vi gör

Musikerförbundet arbetar för att uppmärksamma lagstiftarna på obalansen i dagens ersättningssystem för streamad musik och driva igenom en förändring. Vi påverkar genom opinionsbildning, möten med politiker och beslutsfattare och deltagande på seminarier och sammankomster där vi påtalar vikten av ersättning till artister och musiker. Arbetet sker både nationellt och globalt.

Fair internet-kampanjen

Musikerförbundet och SAMI är med och driver kampanjen Fair internet for performers, ett samarbete mellan organisationer över hela Europa för att en lagstadgad rätt till ersättning från digitala plattformar ska bli verklighet.