Musikerförbundets Kvinnokommitté

Kvinnor är ofta i minoritet på arbetsplatser i musikbranschen. Musikerförbundets nya initiativ Kvinnokommittén finns för dig som behöver hjälp, stöd eller information.

Vill du ha kontakt med oss?
Maila: kvinnokommitten@musikerforbundet.se
Ring: 08-587 060 00

Vill du vara med och stötta kvinnor i musikbranschen?

Ta kontakt med oss och

• anmäl något du varit med om eller sett som inte är okej – vi hjälper dig gå vidare
  • delta i zoomforum och snacka om aktuella ämnen – håll utkik efter inbjudningar
  • samarbeta med oss – vi deltar gärna på seminarier, utbildningar, etc
  • bli en del av ett nätverk för kvinnor i musikbranschen
  • hjälp oss att synliggöra kvinnor i musikyrken och få med fler kvinnor i förbundet

Vi som driver den

Anneli ”Axon” Axelsson förbundsstyrelseledamot, musiker, artist, låtskrivare och arrangör. Drivs av ett stort rättvisepatos. Inspirerad av Joni Mitchell och sin mormor som inte fick vidareutbilda sig för att hon var kvinna, men som sedan blev kassör och aktiv i socialdemokraternas kvinnoklubb.

Maria Blom Sångerska, låtskrivare, konstnär, projektledare och styrelseledamot i SAMI med lång erfarenhet inom Musikerförbundet, bl a som del i kampen mot sexuella trakasserier under #metoo-uppropet. Grundade skivbolaget Diva för kvinnliga artister. Blir irriterad över att könsproblematiken kvarstår och att kvinnliga musiker fortfarande är främmande fåglar på sveriges musikscener.

Julia Schabbauer ledamot i styrelsen för avd Väst och tidigare vice ordförande i föreningen Impra. Var med och skapade Popkollo Jazz och har erfarenhet av att hålla workshops i normkritik. Arbetar som musiker med trummor som huvudinstrument. “För mig har det, så länge jag har varit musiker, också varit självklart att arbeta för en jämställd musikbransch.“

Annika Törnqvist ledamot i valberedningen, styrelseledamot i SAMI, Göteborg Artist Center (GAC) och Gas-festivalen. Frilansande elbasist. Trött på att alltid bli kallad kvinnlig basist och ser fram emot ett forum där kvinnor inte är i minoritet. Inspireras av nya möten, samtal och att spela med grymma musiker.