Hjälp med avtal

Vi är experter på musikbranschavtal. Kontakta Medlemsservice när du ska granska, upprätta eller förhandla om ett kontrakt med ett musikbolag så ser vi till att allt blir rätt.

Musikerförbundet hanterar både nya och gamla avtal, svenska som utländska (då med engelska som avtalsspråk). Vi kan även upprätta kortare, nya kontrakt mellan medlem och medlem. Om det finns en uppdragsgivare (skivbolag, finansiär, arrangör etc.) är dock det dennes ansvar att upprätta och bekosta avtalet.

• Musikerförbundet företräder musiker, upphovspersoner och studioproducenter mot musikbolag (även om det ägs av en förbundsmedlem).
  • Om medlemsägda musikbolag ska ingå avtal med skivbolag, förlag och liknande branschaktörer assisterar vi medlemmen och hans/hennes bolag i förhandlingen.

Avtalsmallar

dina medlemssidor kan du ladda ned avtalsmallar för eget bruk. Det är modellavtal, så du behöver själv fylla i uppgifter om till exempel ersättningar och avtalstider. Musikerförbundet kan hjälpa dig med den informationen så att formuleringarna blir korrekta. Du hittar mallarna under fliken Mina Grupper.

Om du behöver justera kontraktet kan vi göra det om det gäller mindre ändringar.

Musikbranschavtal vi kan hjälpa till med

Arbetsrättsliga avtal. Anställningsavtal och anställningsliknande avtal för egenföretagare.

Artistavtal. Avtal mellan artist och skivbolag eller annan utgivare av inspelningen som bekostas och ägs av bolaget.

Bandavtal. Avtal mellan medlemmarna i en artistgrupp.

Distributionsavtal. Avtal mellan artist och distributör av fonogram.

Engagemangsavtal. Avtal mellan artist och arrangör angående liveframträdande.

Filmavtal. Avtal mellan upphovsperson och filmproducent avseende verk och masterrättigheter.

Förlagsavtal, publishing agreement. Avtal mellan upphovsperson och förlag.

Managementavtal. Avtal mellan artist och manager.

Producentavtal. Avtal mellan musikbolag och studioproducent.

OBS! Villkor för full medlemsservice hittar ni här.