Maria Holmgren

Musikerförbundets kvinnokommitté uppmärksammar: Maria Holmgren

8 mars 2022

På internationella kvinnodagen den 8 mars ärar Musikerförbundets kvinnokommitté Maria Holmgren som är en artist som banat väg för kvinnor i branschen.

I samband med den internationella kvinnodagen som äger rum idag vill Musikerförbundets kvinnokommitté uppmärksamma Maria Holmgren som varit medlem i respektfulla 68 år.

Jacoba Maria Holmgren är en av de första kvinnliga aktiva medlemmarna som redan den 1 december 1954 gick med i Musikerförbundet efter att ha tagit över sångmikrofonen från Lill-Babs i Simon Brehms orkester.

Holmgren blev upptäckt av Alice Babs på Grand Hotell i Falun. Hon fick sedan sjunga i radioprogrammet Frukostklubben och slog igenom under artistnamnet Marie Dieke. Hon har dessutom haft en tysk karriär under namnet Ria Solar. I 68 år har hon varit medlem och sett kriser komma och gå.

Samtidigt under hela sin yrkeskarriär har hon engagerat sig i Musikerförbundet för att stärka musikers position i branschen.

Vi tackar för ditt hängivna arbete!