Per Herrey slutar som jurist på Musikerförbundet

31 januari 2018

Efter mer än ett decenniums hängivet arbete för våra medlemmar och en bättre musikbransch är det dags för vår förbundsjurist Per Herrey att gå vidare till en tjänst på Göteborgsoperan. ”Det är givetvis med väldigt kluvna känslor som jag gjort detta val”, skriver han om sitt beslut.

För drygt tretton år sedan började jag min tjänst som förbundsjurist på Musikerförbundet. Det har varit en fantastisk resa i med- och motgångar. Jag har haft möjlighet att arbeta med väldigt fina kollegor som alla brunnit för den fackliga kampen för bättre villkor för musiker och artister i musikbranschen. Tillsammans har vi tagit oss an många utmaningar. Många strider har vi vunnit – färre har vi, tack och lov, förlorat. På vägen har jag och mina kollegor fått erfara medlemmars uppskattning över att ha blivit hjälpta vilket har varit en källa till glädje och tillfredsställelse.

Till saken hör att arbetet på Musikerförbundet har inneburit tretton år av pendling till Stockholm från hemmet i Fjärås, söder om Göteborg, några dagar varje vecka. I bland mer, ibland mindre. Så familjens önskemål om att jag skulle söka mig närmare hemmet har funnits under en längre tid och var ett vägande skäl till att jag tackade ja när jag blev erbjuden tjänsten som bolagsjurist på Göteborgsoperan. Det är givetvis med väldigt kluvna känslor som jag gjort detta val.

För att avveckla mitt engagemang på ett så bra sätt som möjligt kommer jag att dela min tid mellan Musikerförbundet och Göteborgsoperan till och med slutet av maj. Jag lär få återkomma med ett mer formellt avslut då det blir dags den 1 juni.

Jag kan inte nog uttrycka min tacksamhet över den erfarenhet som tiden på Musikerförbundet har inneburit för mig. Någonstans trodde jag att så här skulle det fortsätta de sex, sju åren som var kvar till pensionen – men ibland blir livet inte som man tänkt.

Per Herrey