Spotify

Spotify jämför kvinnliga artister med svårsmält mat – Musikerförbundets Kvinnokommitté kommenterar.

11 mars 2022

Är kvinnlig musik mer svårsmält än manlig? Har musiklyssnare känsliga magar eller har Spotify bara en väldigt märklig syn på musik?

Tidigare i veckan intervjuade P3 Musiknyheter Spotify inför den internationella kvinnodagen. Spotify säger att företaget gärna vill jobba mer jämställt i sina spellistor, men att det måste ske gradvis. En medarbetare jämförde då kvinnliga artister med chili och säger att starka kryddor måste “smygas” in i maten för att inte chockera magen. Spotify spelar 25 % kvinnor och 75 % män till skillnad från P3, som spelar lika delar kvinnliga artister som manliga.

Inte konstigt att det blir svårjobbat med jämställdhet när ledande positioner i musikbranschen har en sådan märklig syn på musik. Ett underligt uttalande i en tid när den mest spelade låten av de 14 127 unika titlar som hörts i P3 under 2021 är  “Look What You’ve Done” med Zara Larsson. På andra plats finns  “Se Mig” med Veronica Maggio och trea på listan är Doja Cat & SZA med ”Kiss Me More”. Samt där Agnes, Miriam Bryant och Snoh Aalegra är de artister som har chans på flest grammis.

Om kvinnlig musik är chili vad är då manlig? Havregrynsgröt? Vi som jobbar professionellt med musik vet att det inte finns någon skillnad på kvinnlig eller manlig musik. Musikerförbundets Kvinnokommitté skulle gärna vilja höra Spotify precisera vad själva “det farliga” består i. Görs det skillnad mellan en cover som finns i versioner av både kvinnor och män? Kvinnliga och manliga låtskrivare och producenter? Kan Spotify höra skillnaden?

Vi avslutar med en lysande kommentar från P3 Musiknyheters Instagram där Agnes Hustler svarade på Spotifys uttalande. “I’m a whole damn meal I squirt HOT SAUCE”.

När magen väl har vant sig kommer hela Spotify att förvandlas till en spännande spicy mexikansk måltid! Yummie!

Uppdatering

Efter publiceringen av denna text kommenterade Spotify uttalandet och ber om ursäkt för den klantiga jämförelsen. Det skall även sägas att det inte var Jenny Hermanson som gjorde jämförelsen, utan en annan medarbetare. Se meddelande nedan från Spotifys Jenny Hermanson.

”Angående Spotifys arbete med att öka lyssnandet på kvinnliga artister:

Musikindustrin har historiskt varit och är fortfarande mansdominerad. Alla har naturligtvis rätt att själva välja vilken musik de vill lyssna till, men Spotify har i många år arbetat för att öka jämställdheten i branschen, bland annat genom producentutbildningar, nätverksträffar, kampanjer och genom att långsiktigt programmera spellistor som leder till ett mer jämställt lyssnande. Nyligen lanserade vi en ny EQUAL-hub som särskilt lyfter fram kvinnliga musikskapare. I samband med detta har det i media publicerats en jämförelse med stark mat som vi beklagar och som inte representerar vår syn på kvinnliga artister. Vi ber om ursäkt för det. Jämförelsen (som inte kom från Jenny Hermanson) gjordes i en dialog med P3 som handlade om de musikgenrer som är allra mest mansdominerade och om den grupp av lyssnare som uteslutande lyssnar på manliga artister. Vi vill inspirera dem att upptäcka fler kvinnliga artister, men om våra programmerade spellistor står i allt för stor kontrast till lyssnarnas preferenser väljer de bort våra spellistor – och och då gör de ingen nytta alls. Återigen: vi ber om ursäkt för den klantiga jämförelsen. Den speglar inte på något sätt Spotifys syn på kvinnliga artister.”

Fotograf: Wendy Wei