Musikerförbundet blockerar innehåll i Teslas mediaspelare till stöd för de strejkande bilmekanikerna på Tesla

Idag (tisdagen den 14 november) har Musikerförbundet meddelat SVT och Sveriges Radio att soundtracket till SVT:s storsatsning Historien om Sverige, inte tillåts spelas hos de musikströmningstjänster som visas i Teslabilarnas mediaspelare. Det rör sig exempelvis om musikstreamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal. Blockaden gäller till dess att Tesla har tecknat kollektivavtal med IF-Metall, eller till dess att Musikerförbundet meddelar att blockaden hävs.

Avtalssekreterare Mattias Qvarsell svarar på frågor angående Musikerförbundets blockad:

Varför gör ni det här?

Teslas bilmekaniker har samma rätt som alla andra på svensk arbetsmarknad att ha sjysta anställningsvillkor. Vi kämpar för dem, och när vi behöver hjälp av dem så är jag säkra på att de kommer att hjälpa oss.

Kommer denna lilla åtgärd verkligen få Tesla att ändra sig i kollektivavtalsfrågan?

Jag tycker att Klarnas VD säger det så bra ”Vi är här för att utmana bankerna och erbjuda bra tjänster till kunderna, inte här för att utmana den svenska kollektivavtalsmodellen.” Jag tror Tesla egentligen tänker likadant. De vill skapa miljövänliga bilar med ett bra innehåll. Det är där vi kommer in i bilden. Vad vore en lång bilresa utan bra musik?

Det här är ett sätt för oss musiker och artister att visa att vi stödjer bilmekanikerna i deras kamp för att den svenska modellen ska upprätthållas. Det här är en fråga och konflikt som påverkar hela samhället, vilket vi är en del av. Vi har här hittat ett sätt som riktar in sig på Teslabilar, utan att för den skull skapa för mycket oreda för våra medlemmar.

Nu låter ju förbundet några få musiker och kompositörer ta smällen här – är det verkligen rättvist?

Den ekonomiska konsekvensen för musikerna med anledning av denna åtgärd är på gott och ont försumbar. Streamingtjänsterna betalar i regel ingenting till de medverkande musikerna, så att stoppa en inspelning en tid från publicering hos t ex Spotify kommer knappt att synas alls på varken musikers eller kompositörers bankkonto. Detta blir i första hand en principiell markering.

Varför stoppar ni just musiken i Historien om Sverige? Varför stoppar ni inte all musik på Spotify?

SVT:s storsatsning Historien om Sverige är den stora berättelsen om vårt land. Om människorna och krafterna som format det. Den 4 februari 2024 får vi se avsnitt 9 om folket som tar makten åren 1809-1921. Kampen för vanliga människors inflytande över sitt arbete långt ifrån över. Vi kämpar varje dag året om för bättre villkor i musikbranschen. Av det skälet är den här produktionen en perfekt måltavla. Men det utesluter inte att ytterligare musik kan komma att stoppas framgent.

Kommer ni stoppa all musik på Spotify?

Vårt mål är att åtgärderna ska ha sin udd riktad mot Teslas affärsidé; tillverka och sälja elbilar med ett innehåll och en upplevelse som bräcker konkurrenterna. Det är inte uteslutet att vi går vidare med blockad av ytterligare musik på Teslas mediaspelare. Men det är inget vi kan ge besked om i nuläget.

Varför lägger sig Musikerförbundet sig i IF Metall vs Teslas angelägenheter?

Även om det är olika branscher så är frågan på ett principiellt plan, såväl som praktiskt plan lika aktuell för oss musiker och artister som för Teslas bilmekaniker. Om kollektivavtalsmodellen faller så finns det inte längre några framförhandlade miniminivåer att förhålla sig till. Det innebär att man i princip konkurrerar utan att arbetsgivaren behöver ta hänsyn till att den som utför arbetet ska kunna försörja sig. Det blir ett sämre samhälle för alla.

Jag har en Teslabil – ska jag strunta i att köra den nu eller kommer jag få problem med facket om det framkommer att jag kör Tesla?

Vi har inga synpunkter på att du kör Tesla, men det finns risk att det kan bli svårt att få service eller hjälp om något strular med bilen eftersom alla verkstäder som hanterar Teslabilarna påverkas av konflikten.

Varför går Musikerförbundet på SVT/streamingtjänsterna? Det är väl inte deras fel att Tesla inte vill teckna kollektivavtal?

Det är inte SVT eller streamingtjänsternas fel att Tesla saknar kollektivavtal. Men det är SVT och streamingtjänsterna som väljer vilka de vill göra affärer med. Frågan är om vi passivt ska se på när dessa affärsupplägg sker med ett bolag som vägrar anpassa sig efter spelreglerna i Sverige, eller om vi ska utöva påtryckningar för att även denna amerikanska biljätte förhåller sig till de standarder som vi har förhandlat fram i Sverige. Vi har kommit fram till att vi gör vad som krävs för att få Tesla dit vi vill ha dem.

Bör jag avstå från att lyssna på streamingtjänster / titta på Historien om Sverige – hjälper detta utöver de åtgärder som Musikerförbundet vidtar?

Nej, du bör titta på Historien om Sverige, om du tycker att den verkar intressant. Musiken är framförd av Sveriges Radios orkester och radiokören. De har fått betalt för sitt arbete och för det upphovsrättsliga nyttjandet. Det har vi fackförbund säkerställt.

Vi uppmanar inte heller till någon generell bojkott av streamingtjänster.

Hur kan jag som enskild medlem hjälpa till att stötta IF Metall?

Besök https://www.ifmetall.se/aktuellt/tesla/ för att få mer information och engagera dig i kampen för kollektivavtal med Tesla. Om du själv kör Tesla så kan du också skriva på svenska Teslaförares upprop för kollektivavtal här: https://www.comeonelon.com/