6F-förbunden förbereder sympatiåtgärder

25 november 2016

Förbunden inom 6F tar nu ställning till vilka sympatiåtgärder de kan sätta in för att stötta oss i konflikten med FremantleMedia som ligger bakom produktionen av Idol.

”Att se en sådan solidarisk uppställning visar att ungdomars arbetsvillkor är en viktig fråga för hela den fackliga rörelsen”, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

T-banestrejk inför finalen

Bland annat kan det innebära att tunnelbanans personal tas ut i strejk inför finalen i Globen:

”Vi undersöker i första hand områden där vi organiserar medlemmar som direkt kan påverka programmet och verksamheten, men om det inte skulle fungera med sympatiåtgärder där av olika skäl så undersöker vi också andra områden. Till exempel om vi kan påverka trafiken till och från Globen på olika sätt”, säger Sekos kanslichef Jonas Pettersson till Aftonbladet.

Självklart att stå upp för Musikerförbundet

Elektrikerna är starkt kritiska till Idoldeltagarnas villkor och redo att ge sig in i konflikten. I ett uttalande på förbundets hemsida konstaterar förhandlingschef Urban Pettersson:

”Det är självklart för oss att stå upp för våra kamrater i Musikerförbundet. Det är uselt att man utnyttjar talangfulla, unga människors drömmar genom att binda upp dem i långa kontrakt och låta dem arbeta dygnet runt för en lön som inte ens räcker till att betala hyran.”

Långt från den svenska modellen

Från Fastighets riktar man kritik mot Fremantles agerande som man menar är ”så långt från den svenska modellen på arbetsmarknaden som man kan komma” och undersöker hur de kan stötta oss i kampen för kollektivavtal och rimliga villkor.

Utnyttjandet måste upphöra

För Byggnads är det angeläget att ett kollektivavtal kommer till stånd.

”Det är oerhört viktigt att utnyttjandet av ungdomarna upphör och att FremantleMedia tecknar kollektivavtal med Musikerförbundet”, säger Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin.

Målarna ställer upp för musikerna

”Vi är naturligtvis lika upprörda som andra är över hur usla villkor och löner som deltagarna har. Självklart kommer vi att ställa upp och stödja dem!”, säger förhandlingschef Peter Sjöstrand i ett inlägg på Målareförbundets Facebooksida. ”Vi håller nu på att undersöka vilka åtgärder som kan bli aktuella och återkommer inom kort i frågan.”