Information från Kulturrådet om återstartsbidraget

28 januari 2022

Musikerförbundet medverkade i dag på ett informationsmöte med Kulturrådet inför arbetet med återstartsbidraget.

Kulturrådet har under 2022 fått i uppdrag av regeringen att stimulera till återstart för kulturen till följd av covid-19-pandemins effekter, genom att säkra produktion, arbetstillfällen och kompetens inom sektorn, med utgångspunkt i nedanstående punkter:

• Stimulering av återstart för kulturpolitiskt viktiga aktörer
• Utveckling av digital produktion, digitalt tillgängliggörande av kultur samt av intäktsmodeller för digitalt kulturutbud
• Utveckling av nya metoder för att sprida kultur och bredda deltagandet i kulturlivet
• Stärkande av det fria kulturlivets samarbeten med offentligt stödda institutioner
• Stärkande av arrangörsledens förutsättningar
• Stärkande av kultur för barn och unga

Enligt tidsplanen som presenterades i dag väntas nya riktlinjer och blankett att komma i februari och en utlysning kommer ske under perioden 21 februari till 16 mars. Beslut om bidrag kommer att tas den 17 maj och utbetalning sker från 18 maj. Under denna tid kommer informationsinsatsen och branschmöten även att ske.

Kulturrådet väntar ännu på beslut om uppdrag och fördelning av 180 miljoner kronor, men mer information väntas komma under de närmaste veckorna. Det kommer även att hållas webbinarier den 17 februari.

Läs mer om satsningarna på återstarten hittar du här samt 1,6 miljarder till kultur i regionerna.