Malawi

Internationella utvecklingsprojekt – Malawi

8 december 2021

Musiker har gemensamma intressen världen över och därför vill vi på Musikerförbundet under december månad fokusera lite extra på våra internationella utvecklingsprojekt.

Visste du att Musikerförbundet samarbetar med länder i Asien, Latinamerika och Afrika? På samma sätt som vi i Sverige ibland behöver hjälp från våra internationella systerorganisationer, är vi också med och stödjer fackförbund för musiker i andra länder.

Med ett internationellt nätverk står vi enade och kan dela med oss av varandras arbete och kunskap för att stärka musikers och artisters rättigheter och skapa bättre villkor.

Genom FIM samarbetar vi med fackförbund över hela världen där vissa förbund är nybildade och håller på att bygga upp en fungerande verksamhet. Där hjälper vi till att utveckla och etablera organisationen och höja kompetensen genom att dela med oss av vår kunskap om fackligt arbete.

Nedan kan du se vår film om Musikerförbundets samarbete med Musicians’ Union of Malawi (MUM). Där vi arbetar för att stärka deras organisering på gräsrotsnivå och tillsammans genomför en grundläggande facklig utbildning med syfte att rekrytera, utbilda och aktivera fackliga musikerkollegor.

Filmen är framtagen med stöd från Union to Union.