Återstartsdansen

Musikerförbundet på Återstartsdansen

1 april 2022

Nu öppnar äntligen dansbanorna igen. Musikerförbundets Anneli Axelsson medverkade under gårdagen på Återstartsdansen tillsammans med kulturminister Jeanette Gustafsdotter.

Pandemin har inneburit svåra tider för kulturbranschen och inte minst dansbandsnäringen som drabbats oerhört hårt. Den 31 mars höll hela Sveriges dansbandsambassadör Thomas Deutgen i en historisk återstart av Sveriges unika och världsledande dansbandskultur med två av landets populäraste dansband Streaplers och Casanovas.

På Återstartsdansen som hölls på Hallunda Folkets Hus i Norsborg medverkade Musikerförbundets Anneli Axelsson och även kulturminister Jeanette Gustafsdotter.

– Dansbandsrörelsen är en del av det svenska kulturarvet som får människor att röra på sig till levande musik, komma ut och umgås och ha kul. Utan den dör en bit av Sverige. Det har varit nära under pandemin och det är oerhört viktigt att den får stöd under återstartsperioden, säger Anneli Axelsson.