Snacka Musikpolitik @Musikerförbundet: AI och Musikindustrin – En upphovsrättslig utmaning

27 september 2023

Nu kör vi igång med en ny satsning: Snacka Musikpolitik @Musikerförbundet - ett initiativ som kommer att ge våra medlemmar och andra musiker en unik möjlighet att fördjupa sina kunskaper om musikbranschen och diskutera aktuella ämnen med experter inom området. Vi kommer börja med den spännande föreläsningen “AI och Musikindustrin - En upphovsrättslig utmaning”. Denna föreläsning kommer att utforska de komplexa frågor som uppstår när artificiell intelligens används inom musikbranschen och de juridiska aspekterna av dessa innovationer.

Artificiell intelligens har revolutionerat många branscher, inklusive konst-, litteratur- och inte minst musikbranschen. Men vad händer när AI-system skapar verk som normalt skulle skyddas av upphovsrätten? Vilka rättigheter och ansvar uppstår för skapare och användare av AI-genererade material? Denna föreläsning kommer att ta upp dessa frågor och diskutera de senaste utvecklingarna inom upphovsrättslig lagstiftning och praxis.

Föreläsare är Jakob Malmlöf, Musikerförbundets jurist. Jakob har jobbat i musikbranschen i många år som producent och låtskrivare. Han är även utbildad jurist som har inriktat sig på upphovsrättens och musikjuridikens rättsområde.

Tid och plats

Datum: 4:e oktober 2023
Tid: 17.00 – 19.00
Plats: Musikerförbundets huvudkontor, Alströmergatan 23, 112 47 Stockholm

Kostnad: Gratis för medlemmar i Musikerförbundet. 250:- för övriga.

Anmälan

Vänligen anmäl ditt deltagande genom att skicka dina kontaktuppgifter till anmalan@musikerforbundet.se. Skriv även i mailet om du är medlem, vill bli medlem eller betala avgiften.

Antalet platser är begränsat, så vi rekommenderar att du anmäler dig i god tid.

Detta är en unik möjlighet att fördjupa din förståelse för den dynamiska relationen mellan AI och Musikbranschen. Vi ser fram emot din närvaro och en givande diskussion.

Varmt välkommen!