Synpunkter till regeringen angående a-kasselättnaderna

14 december 2020

I en skrivelse till arbetsmarknadsminister Eva Nordmark beskriver KLYS, som Musikerförbundet är medlemsorganisation i,  flera brister i a-kassesystemet.  Där anges även vilka ytterligare lättnader som behövs i a-kassesystemet för att egenföretagande kulturskapare ska kunna nyttja denna försäkring och klara sig igenom den pågående krisen.

Musikerförbundets förbundsjurist Anton Gunnars deltog den 3 december i KLYS möte tillsammans med Ulf Dernevik, politiskt sakkunnig på kulturdepartementet. Under mötet diskuterades bristerna i a-kassesystemet, hur de tillfälliga a-kasselättnaderna fungerar och hur de bör förbättras.

Efter mötet sammanställdes en skrivelse till arbetsmarknadsminister Eva Nordmark som beskriver situationen och anger vilka ytterligare lättnader som behövs för att egenföretagande kulturskapare ska kunna använda sig av möjligheten att vilandeförklara sin firma flera gånger under 2020-2021.

Inför 2021 bör följande förändringar ske när det gäller a-kassesystemet:

• Tillåt ytterligare åtgärder i företaget under vilandeperioden såsom marknadsföring, planering, nya kundkontakter samt att kunna söka nya och ta enstaka uppdrag utan att den enskilde behöver förlora sin a-kassa, helst genom att tillåta fyllnadsersättning jämsides med arbete i eget företag, i likhet med vad som gäller för deltidsanställda.
  • A-kassorna måste hitta en enhetlig och generös tillämpning som gör att a-kasselättnaderna kring vilandeförklaring får avsedd effekt. Som de hanteras nu riskerar systemet att få motsatt effekt, där etablerade och yrkesverksamma kulturskapare slås ut från kulturarbetsmarknaden.
  • Låt yrkesverksamma kulturskapare söka jobb som vanligt och begränsa sitt yrkesmässiga sökområde under de första 50 eller 100 sökdagarna, utan att få minskad eller slopad a-kassa.
  • A-kassorna måste bli snabbare på att fatta beslut.

Läs skrivelsen till arbetsmarknadsminister Eva Nordmark i sin helhet här:

KLYS om regeringens a-kasselättnader 201203.pdf