EU:s upphovsrättsförslag öppnar för rättvisa ersättningar

Tandlöst EU-förslag om nya upphovsrätten

15 september 2016

EU-kommissionen har presenterat sitt förslag till en förnyelse av upphovsrätten, en anpassning till dagens digitalt dominerade marknad med streamingtjänster och annan kulturkonsumtion online.

”Förslaget är enligt mig för vagt utformat”, kommenterar Musikerförbundets jurist Per Herrey. ”Det är svårt att se hur den praktiska tillämpningen ska kunna åstadkomma en konkret förbättring. Jag är rädd att det kommer krävas mer än vackra ord för att en substantiell förändring ska komma till stånd.”

Förslaget rymmer huvudsakligen två punkter av intresse för musiker och artister: ökad transparens och möjligheten att omförhandla avtal i domstol.

Hade kunnat ta steget till oavvislig ersättningsrätt

Musikerförbundet ser positivt på att EU-kommissionen uppmärksammar problematiken med oskäliga ersättningar till artister och upphovspersoner när deras prestationer exploateras digitalt, men är tveksamma till om förslaget kommer att ge önskad effekt.

EU-kommissionen hade kunnat gå längre och ta steget till en oavvislig ersättningsrätt. Det hade varit en starkare garant för en bestående, positiv förändring.

Rättslig prövning leder till fler konflikter

Förslaget om att inrätta ett nytt domstolsförfarande som ska avgöra om ersättningen är skälig eller inte och där man ska ta hänsyn till varje enskild branschs specifika praxis riskerar att bli ett slag i luften. Detta då bolagen som exploaterar rättigheter kommer försöka påstå att de oskäliga villkor som få haft förmåga att värja sig mot sedan digitaliseringen slog igenom skulle utgöra något slags praxis i branschen, vilket i sin tur riskerar att leda till fler konflikter.

Dessutom finns ju redan idag möjligheten att domstolsvägen driva en process om oskäliga ersättningar. Förbundet har svårt att se att det nya förslaget skulle få fler kreatörer att ta sina motparter till domstol. Särskilt då kommissionen inte närmare presenterar vem som ska bekosta den rättsliga prövningen.

Kraftlöst transparenskrav

Förslagets innehåll om transparens är visserligen vällovligt, men eftersom hänsyn ska tas till den administrativa kostnaden för att få fram informationen om hur kreatörernas prestationer nyttjats och en överträdelse inte resulterar i starka sanktioner riskerar även detta att bli tämligen tandlöst.