Webbinarium

Jämställdhetswebbinarium – 8 november

25 oktober 2021

Musikerförbundets Kvinnokommitté och ABF bjuder in till webbinarium med fokus på jämställdhet om normer och maktstrukturer i yrkeslivet i allmänhet och i musikbranschen i synnerhet.

Hur ser det ut i musikbranschen några år efter #metoo? Vilka värderingar och normer tar vi med oss när livescenen startar upp efter pandemin och när konkurrensen kanske ökar? Kan vi göra något åt att kvinnor inte ges samma plats i musikhistorien?

Måndagen den 8 november håller Musikerförbundets Kvinnokommitté i samarbete med ABF i ett webbinarium med fokus på jämställdhet. Vi får besök av två gäster som har jämställdhetsarbete som yrke:

Patrik Edgren

Patrik Edgren har arbetat med jämställdhetsfrågor sedan 2004 för fackförbund, JämO och DO. Sedan 2017 har han i rollen som konsult hjälpt ett femtiotal organisationer (www.equalrelations.se). Patrik förklarar hur de ojämställda strukturerna och diskrimineringen egentligen upprätthålls av snälla omedvetna människor. Han visar på hur skillnader mellan kvinnor och män i mångt och mycket är konstruerade. Patrik ger oss slutligen några konkreta rekommendationer om hur vi kan agera för att förändra dagens situation.

Ann Werner

Ann Werner är genusforskare vid Södertörns högskola och har utifrån ett genusperspektiv forskat på musiklyssnande, strömmad musik, feminism och #MeToo i musikbranschen. Hon är docent i genusvetenskap och studierektor för forskarutbildningen i genusvetenskap vid Södertörns högskola. Hennes forskning undersöker genomgående genus, musik och medier ur kritiska perspektiv. Hon har bland annat tittat på hur Spotifys algoritmer organiserar musik utifrån kön, vilket gynnar framför allt artister som är män, och hur det går med försöken att motverka detta. Hennes kommande bok handlar om feminism i musikbranschen på 2010-talet.

Tidpunkt och anmälan
Webbinariet hålls den 8 november kl. 19:00-21.00 för medlemmar i Musikerförbundet och ABF.

Anmäl dig genom att mejla ditt namn till: anmalan@musikerforbundet.se. Skriv ”Jämställdhet” i ämnesrubriken.
Sista anmälningsdag är den 7 november.