Musikerförbundet stödjer Byggnads i kampen för en seriösare bransch. Våra branscher har många liknande utmaningar.

23 november 2020

Flera led av underentreprenörer gör ofta att villkoren för arbetaren längst ned i kedjan är sämre än kollektivavtalen för branschen. Det gäller såväl på bygget som på festivalen för musiker, ljudtekniker eller stagehandspersonal. Här måste huvudentreprenören ta ansvar och säkerställa att underentreprenörer både får förutsättningar att följa, och att de även i praktiken följer, kollektivavtalen.

De regionala skyddsombuden måste få tillträde till fler arbetsplatser för att skapa en säkrare arbetsmiljö. Det handlar i grund och botten om att alla som jobbar ska kunna komma hem efter jobbet utan att ha skadat sig och med en rimlig förtjänst som går att leva på.

”Det blir inget bra samhälle med fattiga jobbare eller arbeten där folk skadas allvarligt. Det är ett gemensamt ansvar att bygga bort. Det borde även arbetsgivarna förstå”, säger Mattias Qvarsell, avtalssekreterare Musikerförbundet.

”Denna typ av problem är inget man löser individ för individ. Det handlar om strukturer vi måste ta tag i tillsammans. Därför är det viktigt att vara med i facket och flytta fram positionerna gemensamt!”, säger Jan Granvik, Musikerförbundets ordförande.