Allvarligt krisläge för dansbandsbranschen

22 december 2021

Musikerförbundet undertecknar skrivelse för den svenska dansbandskrisen.

Den svenska dansband- och arrangörskåren genomgår just nu en allvarlig kris till följd av de stora publikbortfall och uteblivna möjligheten till att få ekonomisk kompensation.

I vanliga fall omsätter band och arrangörer inom genren under ett normalår över 700 miljoner kronor och runt 9 000 danstillfällen. Detta innebär cirka 3,5 miljoner entréer och motsvarande siffra för allsvensk dam- och herrfotboll är 2,2 miljoner. Detta är en världsunik företeelse som nu riskerar att gå under och Thomas Deutgen som är dansbandsexpert och chefredaktör ber nu staten att agera snabbt:

– Krisläget är nu ett absolut faktum. Staten måste agera snabbt om inte en hel bransch ska gå under. I höst har dansbandsbranschen tappat uppemot 75 procent av besökarna. Frågan är hur länge branschen kan hålla ut.

Nu utlyser branschen ett nationellt krisläge för att uppmana en skyndsam förändring av stödkriterierna. Om inte krisen snart får en lösning riskerar det nya året att bli starten på en flodvåg av konkurser inom genren dans.

– Befintligt stöd fungerar inte tillräckligt bra. Det är för få som omfattas. Stödet är oerhört krånglig. Ersättningarna är för låga, och de kommer för sent. Det krävs ett omtag både nu i akutfasen, men även för att på sikt bygga robusta system som bättre klarar av att hantera kriser, säger Jan Granvik, ordförande för Svenska Musikerförbundet.