En sammanfattning av konferensen Ett musikliv i utveckling

4 december 2023

Förra veckan bjöd Kulturrådet in till konferensen Ett musikliv i utveckling där de gav information om sina olika stödformer och även hur fördelningen görs. Det bjöds också på bra panelsamtal med representanter från musiklivet. Konferensen är inspelad och kommer kunna ses i efterhand, men här kommer en sammanfattning av vad vi i korthet tar med oss från dagen.

• Kulturrådet kommer på uppdrag från kulturdepartementet att kartlägga tillgången till att fler musikscener skapas i Sverige (ska presenteras sept -24).
  • De håller också på med en bidragsöversyn – först ut är projektbidrag. Planen är att utlysa ett enda brett projektbidrag från och med hösten -24.
  • Kulturrådet ser behovet av att musiklivet blir mindre avtalslöst, Det är ett sätt att professionalisera branschen. De tipsade om den kunskapsbank de delar på sin hemsida, som t ex Musikerförbundet har bidragit till ( Här hittar du materialet: https://www.kulturradet.se/i-fokus/musik/Filmer-och-inspelade-konferenser/)
  • Kolla också in Kulturrådets egen desk för EU-stöd.

Ett litet medskick till nästa gång är att en sådan här fullsatt konferens behöver mer tid för paussamtal – när ”alla” är där känns det viktigt att hinna prata med varandra. Mindre tid kan förslagsvis läggas på bidragspresentationer – dessa skulle istället kunna finnas i separata videor på hemsidan.

Här kommer avslutningsvis några viktiga säg som stannat kvar från några av dagens medverkande – tack för en lärorik och tankeväckande dag Kulturrådet!

Cecilia Vaz, ordförande för referensgruppen för  musikutgivningsstöd:

Vi vill se fler ansökningar om musikutgivningar av barnmusik.

Noomi Hedlund, ordförande i referensgruppen för arrangörsstöd:

Pengar som inte uppräknas räcker till mindre och mindre verksamhet.

Magnus Thuvesson, Folkets hus i Älmhult:

Skapa ett investeringsstöd för musiken, liknande det som filmområdet redan har.

John Chantler, musiker och festivalarrangör:

Ikväll står många av storstädernas lokaler för musik tomma. Det är piskan på marknadsmässiga hyror som förstör och samverkan med kulturlivet som saknas.

Maria W Horn, tonsättare:

Det är oroligt att den infrastruktur för musik som jag hade förmånen att växa upp i, håller på att försvagas.

För Musikerförbundet,

Karin Inde, Mattias Qvarsell, Jakob Malmlöf och Joel Botnen Diamant