Enkätresultat – Hur påverkas festival-, konsert- och eventbranschen av coronakrisen

2 oktober 2020

För att kartlägga coronakrisens effekter på branschen har Musikerförbundet under perioden 9-30 september 2020 låtit genomföra en enkät bland musiker, artister, tekniker mfl. som arbetar inom konsert, festival och event. Vi kan nu presentera en sammanfattning av resultatet.

På våra medlemmars och förtroendevaldas begäran har vi låtit genomföra en enkät bland de yrkesgrupper som jobbar på och runt scenerna inom konsert-, festival- och eventbranschen. Syftet med enkäten var att kartlägga hur stor påverkan coronakrisen har haft på den här utsatta yrkesgruppen. Vi lanserade enkäten den 9 september och smlade in svar fram till den 30 september. Vi fick under den här tiden in 299 enkätsvar.

Av de ca 300 svarande så uppger ca 90% att de antingen har enskild firma (43%), eget aktiebolag (26%) eller visstidsanställning (19%). Endast 10% är tillsvidareanställda.

92% uppger att de har haft en betydande del av sin inkomst från denna bransch. 85% hade för 2020 räknat med en årsinkomst på 100 000 kr eller mer före skatt. Drygt 60% hade räknat med att jobba i genomsnitt 2 dagar eller mer per vecka.

Endast 10% uppger att de har fått betalt av arrangören när arbetet har ställts in. Om arbetsmarknaden inte återhämtar sig så räknar dessa ca 300 svarande att de sammanlagt går miste om 92 miljoner kr under 2020, eller i genomsnitt drygt 300 000 kr per person. Knappt hälften av de svarande går miste om mer än 300 000 kr.

Ca 4 % har hittills. haft stor nytta av regeringens åtgärder Ca 30% har haft viss nytta av regeringens åtgärder. 11% uppger att de inte behöver något stöd. 49% uppger att de hade behövt stöd, men har inte fått det. (OBS! nya stödåtgärder presenterades den 2 oktober, dessa är inte medräknade i detta resultat).

Sammanfattning och slutsats

Enkäten tyder på att denna yrkesgrupp inte hittills har nåtts av regeringens stödåtgärder. Stöden bör därför utformas så att även tekniska personal, stagehands, chaufförer mm som medverkar i kulturproduktioner kan ansöka om ekonomiskt stöd.

Så länge det finns restriktioner som begränsar publikintag så behöver samhälleliga stödsystem finnas på plats. Men även en tid efter att publiken åter får kommer tillbaka så behövs stöden då det ofta är lång planeringshorisont för större produktioner.Stödet bör gå till dem vars arbete bygger på att människor träffas.  Stödet bör utformas så att det kan täcka fasta kostnader inklusive personalkostnader. Inkomster för utlandsspelningar som beskattas i Sverige ska också kunna utgöra underlag för att erhålla stöd från Sverige. Enskild firma bör likställas med Aktiebolag när det gäller statliga stöd.

Regeringen har den 2 oktober presenterat ytterligare stödåtgärder som torde kunna täppa igen en del av luckorna. Det märks att regeringen lyssnat och tagit intryck av våra förslag. Det återstår att se om detta är tillräckligt eller om det behövs ytterligare stödåtgärder på kulturområdet. Läs om regeringens ytterligare stödåtgärder på regeringskansliets hemsida.