Musikerförbundet i Almedalen 2018

26 juni 2018

Under politikerveckan i Almedalen lyfter Musikerförbundet aktuella musikbranschfrågor och uppmärksammar musikers och artisters villkor. Välkommen på våra panelsamtal.

Den frilansande musikerns villkor – stairway to heaven eller highway to hell?

Sverige är ett av världens största musikexportländer. Men hur ser villkoren ut för de som jobbar i branschen? Konkurrensen är benhård, villkoren osäkra och priset för framgång kan vara högt. Hur kan vi bygga ett hållbart musikliv som utvecklas långsiktigt och tar hand om musiker och musikskapare?

Diskussion med branschföreträdare, musiker och förtroendevalda i Musikerförbundet. I samarbete med ABF.

Medverkande

Joel Botnen Diamant, styrelseledamot och regionalt skyddsombud i Avd. Öst, frilansmusiker.

Charlotta Nellgård, nationell samordnare för kulturfrågor på ABF.

Clara Cleo Cornell, frilansande danspedagog, artist och ordförande för Musikerförbundet Avd. Öst.

Dag: Torsdag den 5 juli kl. 15.30–15.50

Plats: ABF:s tält, Cramérgatan, H301

De osäkra anställningarna och #metoo – men nu då?

#metoo blev en tryckvåg som satte igång välbehövliga insatser mot sexuella trakasserier i yrkeslivet. Det har också lett till förändring på många arbetsplatser. Men hur kommer vi åt problemen för de mest utsatta – de som ständigt jobbar under osäkra villkor, i frilansyrken och branscher utan fasta arbetsgivare och arbetsplatser?

Diskussion med företrädare för frilansdominerade yrken och några av initiativtagarna till #deadline och #närmusikentystnar.

Samtalet sänds live på Musikerförbundets Facebooksida.

Medverkande

Michelle Nakagawa, låtskrivare, gospelkörledare, blivande psykolog. Initiativtagare till uppropet #närmusikentystnar.

Emma Lindqvist, journalist, krönikör och författare. En av initiativtagarna bakom uppropet #deadline.

Philip Daveby, frilansmusiker och aktiv i FATTA.

Ludvig Werner, ordförande Musiksverige.

Moderator: Isabelle Ljungberg, påverkansansvarig på LO.

Dag: Torsdag den 5 juli kl. 16.00–17.00
Plats: Antons, Cramérgatan 2

Hantering av personuppgifter

Vi fotograferar, filmar och gör ljudupptagningar på våra arrangemang och använder materialet i våra digitala kanaler såsom musikerforbundet.se och sociala medier. Om du har invändningar mot hur vi hanterar personuppgifter, kontakta vårt dataskyddsombud.

Läs mer om Musikerförbundets hantering av personuppgifter här.