Kris och återstart

Musikerförbundet i sakrådet för kris- och återstartsfrågor

20 januari 2022

Ett akut läge på grund av fler inställda gig och en a-kassa som fortfarande inte är tillräckligt anpassningsbar för frilansare var några av de problem som Musikerförbundet lyfte under sin medverkan i Sakrådet för kris- och återstartsfrågor.

Musikerförbundets Anneli Axelsson medverkade på det Sakråd om kris- och återstartsfrågor som Kulturdepartementet under gårdagen höll i. Närvarande var kulturminister Jeanette Gustafsdotter, socialminister Lena Hallengren, integrations- och migrationsminister Anders Ygeman, samt representanter från organisationer.

Under sakrådet lyfte Musikerförbundet bland annat fram frilansarna som en av de hårdast drabbade grupperna, samt problematiken med a-kassan som fortfarande inte är tillräckligt anpassningsbar för kulturarbetare med gigekonomi.

Under snart två år har många av våra medlemmar inte haft en normal inkomst, buffertarna är slut och otryggheten är total. Nu har jobben avbokats i januari, februari och mars. Detta efter en hård decembermånad som bestod av inställda julkonserter och julbordsgig. Alla parter i vår bransch blöder, det vet vi, alla är osäkra och rädda och ingen vågar boka på med risk för att mattan ska dras undan igen?

Nedan följer ett utdrag från Musikerförbundets muntliga inlägg i sakrådet.

– Kulturarbetare börjar ses som en andra klassens medborgare. Vi förväntas bidra till samhället i form av arbetsinsatser och skattepengar men vi har inte samma trygghetssystem som andra när allt kommer omkring. Våra medlemmar har också rätt att kunna planera långsiktigt för framtiden och känna sig trygga med att arbetskalendern inte blir tom på en sekund. Modeller för ekonomisk kompensation borde finnas klara när restriktioner införs framöver. Detta så att akuta krissituationer inte ska uppstå om och om igen när vi alla ska hjälpas åt för att skydda vår gemensamma hälsa.