Musikerförbundet stödjer afganska musiker

4 januari 2022

Musikerförbundet stödjer afghanska artister, musiker och deras familjer för att rädda den afganska kulturen och det musikaliska arvet.

Efter Kabuls fall som ägde rum under 2021 förbjöd talibanerna framförande av musik. Nu lever flera artister och musiker gömda med en begränsad tillgång till dagliga resurser, medan andra flytt landet för att söka skydd utomlands. Dessa är nu i behov av akut stöd för att rädda den afganska kulturen och det musikaliska arvet.

Det internationella samfundet har ansvaret att stödja musik, konst och gräsrotskultur och att garantera en plattform för yttrandefrihet genom musik och kultur. Därför stödjer nu Musikerförbundet tillsammans med andra musik-, kultur- och människorättsorganisationer evakueringen av afghanska artister, musiker och deras familjer. Deras förföljelse måste erkännas som en kränkning av mänskliga rättigheter och konstnärlig yttrandefrihet och deras kollektiva röst måste höras.

• Finnish Music Council
• Finnish Musicians’ Union
• Avant-Garde Lawyers
• Creo – the union for arts and culture, Norway