Nedlagd kultur är också kultur

30 september 2020

Att Jonas Gardell går ut och debatterar kulturens plats eller brist på plats under pandemin upprör DNs politiska redaktör Amanda Sokolnicki. När han beskriver och försvarar scenarbetare, artister och skådespelare anklagas han för att vara egoist. När Gardell använder den megafon han fått genom åren för att han i sina verk försvarat de utslagna och marginaliserade beskylls han för att vara ett egoistiskt barn som skriker i baksätet.

Varför detta påhopp?

Att han har en röst och använder den är naturligtvis välkommet för alla oss kulturskapare som precis som han ser hur kulturen sakta bryts ner och hur många det är som nu tvingas omskola sig för att ha mat på bordet. Även om vi inte alls kräver Amanda Linds avgång är det mycket vi kan skriva under på.

Och det kanske måste sägas tydligt och med skärpa: att vi gör det innebär inte att vi vill sprida covid-19  eller inte fattar att smittspridningen har ökat igen.

Men vi har en skyldighet både inför våra medlemmar och samhället i stort att berätta vad som händer när kulturen tystnar.

För det handlar om allas vår yttrandefrihet. Det handlar om våra röster, våra uttryck och våra pågående berättelser. Ytterst handlar det om yttrandefriheten. En tystnadskultur är också en kultur men en kultur som banar väg för krafter vi kommer att få svårt att hantera.

Därför är det oerhört viktigt att vi hittar möjligheter, att vi alla engagerar oss och noga går igenom säkerhetslösningar, att vi på alla tänkbara kreativa sätt ser till att teatrar och konsertlokaler kan få fortsätta att leva avståndssäkert och spritade. Hur många som ska få plats beror såklart på transportmöjligheter och lokalens förutsättningar. Många kulturarrangörer har arbetat med lösningar väl värda att tas på allvar.

Lösningarna för att hantera sittande publik är mer ansvarsfulla än de som gäller för galleriorna, restaurangerna och de överfulla morgonbussarna. Och det är detta vår ilska, vår förtvivlan och våra förhoppningar handlar om. Här kan alla tidningar bidra. Intervjua kulturskapare, scenarbetare, säkerhetsbolag och publik.

Tillsammans kan vi skapa möjliga plattformar för kulturutövande under pandemin.

Jan Granvik, ordförande Musikerförbundet
Pia Gradvall, ordförande Dramatikerförbundet
Alfons Karabuda, kompositör och ordförande för SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare
Simon Norrthon, ordförande  Teaterförbundet för scen och film
Grethe Rottböll, ordförande Sveriges Författarförbund

Artikeln publicerades i DN den 28 september 2020.