På uppdrag av Musikerförbundet börjar SAMI nu samla in tilläggsersättning

6 oktober 2020

Sedan skyddstiden för ljudinspelningar förlängdes från 50 till 70 år, har musiker rätt till en så kallad tilläggsersättning från skivbolaget. Det gäller för artister och musiker som medverkat på en inspelning och som överlåtit rättigheterna till skivbolaget mot en engångsersättning. På uppdrag av Musikerförbundet påbörjar SAMI nu insamlingen av tilläggsersättningen och under 2020 samlas ersättning för åren 2014 till 2019 in.

Vad gör SAMI?

SAMI, Svenska Artister och Musikers Intresseorganisation, samlar in ersättning från företag och verksamheter som spelar musik offentligt. Alla som har medverkat på en inspelning som exempelvis spelas på radio, i restauranger eller på gym, kan få betalt för sitt arbete.

Vad är tilläggsersättning?

Nu börjar SAMI, på uppdrag av Musikerförbundet, även samla in tilläggsersättning. Tilläggsersättningen omfattar alla inspelningar som är upphovsrättsligt skyddade i Sverige och som getts ut under eller efter 1963. En förutsättning är också att det medverkat musiker som skrivit över rättigheterna till skivbolaget mot en engångsersättning. Skivbolag som har rätten att exploatera inspelningen i Sverige har också ansvaret för att betala tilläggsersättningen.

Läs mer om vad tilläggsersättning är, vem som har rätt till den och vem som betalar ut den på SAMIs hemsida.